365 dagars retur policy 365 dagars retur policy
Fri retur Fri retur
Leverans från endast 39,- Leverans från endast 39,-
Prisgaranti Prisgaranti
Trustpilot Trustpilot

15 roliga fakta om fitness och träning

Det råder ingen tvekan om att fysisk aktivitet är bra för hälsan och bör ingå i din dagliga rutin. Men behöver du träningsmotivation? Då har du tur, för här ger vi dig 15 roliga fakta om träning som säkert kommer att inspirera dig. Kanske kommer några av dem att överraska dig också? 

#1 - Personer som inte tränar regelbundet kan förlora upp till 80 % av sin vikt. f sin muskelstyrka vid 65 års ålder.

Vilket synd att vara gammal och inte kunna ta promenader, ta hand om sig själv eller göra vanliga dagliga rutiner eftersom man är för svag. Men som tur är kan regelbunden träning ändra på det! 

#2 - Regelbunden motion hjälper till att sänka blodtrycket och kolesterolnivåerna. De två viktigaste riskfaktorerna för hjärtsjukdomar.

Många människor drabbas av hjärtsjukdomar under sin livstid, och hjärtsjukdomar är en av de vanligaste dödsorsakerna i Danmark. Risken för hjärtsjukdomar ökar med åldern. Med motion kan du minska denna risk. Det är väl ett ganska bra skäl?  

#3 - Träning håller din ämnesomsättning uppe, även efter träningen, och hjälper dig att förbränna fler kalorier, även i vila.

Om du vill behålla din vikt, eller kanske gå ner i vikt, måste du förbränna kalorier! Och vem vill inte förbränna kalorier i soffan?? Men du måste prioritera träningen. 

#4 - En genomsnittlig person går ungefär 7 500 steg per dag. Om du håller dig till det genomsnittliga antalet steg och blir 80 år gammal, kommer du att gå omkring 177 000 km under din livstid.

Det här är ganska uppenbart... och det rekommenderas faktiskt att 10 000 steg ska vara den grundläggande rörelsen varje dag... Tänk bara på hur många steg det blir under ens livstid? 

#5 - Du använder 200 muskler för att ta ett enda steg framåt.

Kroppen är fantastisk, eller hur? Vi måste komma ihåg att vara tacksamma för våra kroppar och för vad våra kroppar tillåter oss att göra. Därför kan vi ge kroppen något tillbaka genom att träna regelbundet. Detta gör att vår kropp kan fortsätta att fungera. 

#6 - Trycket på dina fötter motsvarar 3-4 gånger din kroppsvikt vid varje steg när du springer.

Löpning är en föredragen träningsform för många, men det är också hårt för både fötter och knän. Det betyder inte att du ska sluta springa, men det är en klar fördel att kombinera löpning med andra motionsformer som är mer skonsamma.

#7 - Hjärtat är den hårdast arbetande muskeln i kroppen. Den slår ungefär 100 000 gånger om dagen och pumpar nästan 7 600 liter blod.

Detta visar hur viktigt hjärtat är, och med träning kan du stärka hjärtat så att det förblir effektivt. 

#8 - Under fysisk aktivitet andas du mer för att hålla syrehalten i blodet på rätt nivå.

Du behöver inte skämmas för att du vädjar och pustar när du tränar - det är helt naturligt! 

#9 - Knäet är den största och mest komplexa leden i kroppen, vilket gör att det är mest sannolikt att den skadas.

Var rädd om dina knän! Variera din träning och lär dig tekniker innan du lyfter tunga vikter. 

#10 - Till skillnad från personer som använder olika träningsformer är det mer sannolikt att personer som utför samma träningsform dagligen skadas.

Det är därför det är bra att kombinera konditionsträning med styrketräning, till exempel, där olika muskelgrupper används lika mycket. 

#11 - Om du inte kan säga några ord under träningen utan att tappa andan kan du träna för intensivt.

Du måste pressa dig själv och få upp pulsen, men du kan också träna för intensivt och det kan leda till skador och allmänt obehag. 

#12 - Konditionsträning hjälper till att skapa nya hjärnceller. Detta förbättrar hjärnans aktivitet.

Tro inte att hög hjärnaktivitet är lika med smart.

#13 - 0,5 kg muskler förbränner tre gånger fler kalorier än 0,5 kg fett.

Detta innebär att om du vill gå ner i vikt bör du också fokusera på att bygga upp muskelmassa. 

#14 - Om du har problem med att sova eller sova kvar är svaret att du ska träna. Träning hjälper dig att rensa huvudet och gör att du känner dig avslappnad.

Sömn är verkligen viktig, både för kroppen och själen. En god natts sömn bidrar till att du fungerar bra i vardagen. 

#15 - Träning kan hjälpa till att lugna ditt sinne och föryngra din kropp. Motion får dig att må bra och stärker ditt självförtroende.

Träning innebär att göra något bra för dig själv. Det är hälsosamt, du kan gå ner i vikt och du kan få en snyggare kropp och hållning. Motion kan också vara terapeutiskt för vissa. 

Det viktigaste är att hitta en form och rutin som fungerar bäst för dig, oavsett om det är hemma eller på gymmet. Rätt träning kan ge dig de resultat du vill ha, och du kommer garanterat att se och känna förbättringarna.