Balansplatta

På Apuls24.se har vi samlat de bästa träningsredskap inom balansträning. Härunder balanskuddar, balansplattor och tillsvarande. Vi har ofta bra erbjudanden på balansplattor, med vägledande balansövningar som medföljer många av våra balansplattor.

Vi levererar din balansplatta inom få arbetsdagar. Det är garanti på alla våra balansplattor, så at vi kan säkra oss att du blir nöjd med ditt köp... Läs mer


Balansplatta- med övningar till din balansplatta

En balansplatta - också känd som balansbräda - är ett fantastiskt träningsredskap till dig som önskar att träna och styrka din balans. Kom ihåg att alltid vara barfota när du tränar på en balansplatta. På så sätt håller du en bättre balans och får maximalt utbyte från din träning.

Det är ofta i förbindelse med rehabilitering eller vid förebyggande av skador, som du får kunskap om balansplattan. Balansträning är riktigt bra för dig som har problem med knä och fotled. Med ett bra träningsprogram till din balansplatta, kan du snabbt återhämta dig efter en skada.

Balansplatta - öva dina knän och fotled och förebygg skador med en balansplatta

Om du tränar regelmässigt på en balansplatta, så kan du förebygga eller avlasta skador med de rätta balansövningarna. Det är lätt att komma igång med träningen på en balansplatta. Du vill snabbt märka en styrkande effekt på både dina fotleder och knän. Balansträning på balansplattan ger goda resultat och vill snabbt öka din styrka.

Hur använder du en balansplatta

Du har kanske hört att det är svårt att hålla balansen på en balansplatta, men det behöver det nödvändigtvis inte att vara. Ett tipps till dig som är nybörjare på en balansplatta, är att hålla fast vid t.ex. en dörrkarm de första par gånger du tränar. På så sätt kan du lätt hitta din balans.

Din första övning med balansplattan vil vara att hitta balansen, när du håller på dörrkarmen.

Prova försiktigt att släppa dörrkarmen i ett par sekunder. Håll balansen så länge du kan utan att hålla fast. Härefter ska du prova att hålla balansen längre och längre intill du inte behöver hålla fast i dörrkarmen.

Du vill på sikt märka att du snabbare kan hitta din balans utan att hålla fast vid något. Detta är ett stort steg i din balansträning. Nu kan du börja vippa fram och tillbaka på plattan. Härmed utvecklar du din balans och de riktiga övningarna kan starta. För fler balansövningar, fortsätt läsa.

Hur ofta bör jag träna på min balansplatta?

Undgå skador med daglig träning på en balansplatta och uppnå därmed starkare fot- och knäled. Målet med din träning på en balansplatta är att skapa eller återvinna styrka i kroppen. På så sätt kan muskler, led och senor tillsammans uppnår en tillfredställande styrka.

Balansplatta, erbjudande

Vårt mål är att alltid ha det bästa och största urval av balansplattor. Dessutom har vi andra bra träningsredskap till balansträning.

Utöver at ha det bästa urval av balansplattor, och andra redskap till balansträning, har vi också alltid bra erbjudanden på just balansplattor. Sveriges bästa urval av balansplattor till de bästa priser.

Knäövningar på balansplatta

En balansplatta är ett av de bästa träningsredskap som du kan använda i förbindelse med en knäskada. Balansplattan är ett skonsamt träningssätt som ökar styrkan i dina knän efter regelmässig balansträning.

Kom ihåg att inte överbelasta dina knän genom att böja lätt på dem. När du har blivit riktigt duktigt med din balansträning, kan du prova att stå på ett ben på balansplattan. Här rekommenderar vi att du startar från början med dina övningar och håller fast i dörrkarmen de första par gånger så att du hittar balansen och känner dig säker.

Fotledsövningar på balansplatta

Det finns många bra övningar för att träna fotleden på balansplattan. Den mest använda fotledsövningen på balansplattan är ”rullövningen”. Här står du på din balansplatta med parallella fötter och böjer lätt på knäna samtidigt som du vippar den mot golvet och rullar plattan runt. Försökt att komma så tätt på golvet med plattan utan att röra det.

Fotledsskada på balansplatta

Du ska vara försiktig när du tränar på din balansplatta, eftersom du kan ramla av den. Dina fotleder är extra sårbara och du kan lätt vricka dem. Därför rekommenderar vi att du tar det lugnt med träningen och ökar i svårighet gradvist. På så sätt kan du hålla dig skadefri och känner dig säker på din balansplatta.

Kom igång med din balansplatta

Det är viktigt att du får en bra start med övningarna på din balansplatta. Därför har vi ett par snabba grundregler till dig när du tränar på balansplattan. Stå alltid med lätt böjda knän, för att inte överbelasta dem. Det är viktigt att du inte översträcker dina knän när du tränar dina balansövningar.

Kom ihåg att alltid stå med dina fötter parallella, så at du har största möjliga kontroll på balansplattan och därmed får det bästa resultat från dina övningar på balansplattan. Ju större avstånd du har mellan fötterna, ju lättare är det att hålla balansen. Tipps; Det kan vara en svår övning att stå på den med samlade fötter.

Balansträning är viktigt för kroppen då det är med till att förebygga skador och styrka dina led och muskler på ett skonsamt sätt. Prova en balanskudde/balansplatta eller en BOSU boll när du vill stryka dina fotleder och knän samt dina rump- och lårmuskler.

Faktiskt använder många sportmänniskor BOSU boll i förbindelse med uppvärmning. En balansplatta skapar nämligen märkbara förbättringar i flexibiliteten och du undgår därmed ankelskador. Det finns dokumentation på att handbollspelara minskar skador vid användning av BOSU boll.

Det finns ett stort urval av balansplattor och vi vill hjälpa dig hitta den rätta. De flesta balanskuddar är tillverkat i antingen trä eller hård plast. Balansplattor tillverkat i trä kostar lite mer, men håller till gengäld längre.

Välg en balansplatta när du vill styrka dina muskler och led när du rehabiliteringstränar eller förebygga skador – köp en i webshoppen på Apuls24.se.

Vi har alltid bra erbjudanden på balansplattor.

Hos Apuls24.se har vi alltid bra erbjudanden på balansplattor- oansett om du önskar ett i trä eller plast. Önskar du att styrka dina muskler och led eller skall du igång efter en långtidsskada, rekommenderar vi en balansplatta. Vi har ett stort urval av alla typer balansplattor, balanskuddar mm.

Har du ett stillasittande arbete kan du med fördel ta en balansplatta med på jobbet. Res bordet och ställ dig på en balanskudde eller balansplatta – utöver att du stärker dina led och muskler ser du till att få konstant ny energi till dina muskler.

Upplever du till exempel en stelhet när du reser dig från stolen, har vi en lösning på detta. Med en balanskudde håller du din kropp igång på ett lätt och billigt sätt.


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Tillverkare
    Visa mer ()
  • Diameter
    Visa mer ()
  • Justerbar
    Visa mer ()
  • Höjd
  • Halkfri yta
  • Halkskydd styrka
  • Formen
  • Maximal användarvikt