Gummiband

Ett gummiband bör vara en fast del av all slags träning. Träning med gummiband är både skonsamt för kroppen och extremt effektiv.

Du kan få många olika typer av gummiband som vi kommer att försöka förklara nedan. De mest populära typerna är gummiband med handtag, rehab-band, loop-band och stretch band.

Med gummiband kan du enkelt justera motståndet... Läs mer


Varför ska du träna med gummiband?

Du bör träna med gummiband, eftersom träningen är skonsam mot din kropp och kan ge enorma resultat om du tränar korrekt.

Gummiband kan användas i praktiskt taget alla former av träning om du är lite uppfinningsrik. Detta gäller yoga, pilates, aerobics, rehabilitering, styrketräning, crossfit och alla andra typer av träning.

Elasticiteten finns i många olika svårighetsgrader, så du kommer alltid att kunna hitta en nivå som är perfekt för dig.

Ett gummiband med handtag är den vanligaste modellen för träning. Detta beror på att det finns så många övningar som du kan göra med dem och att priserna är mycket låga. I allmänhet är gummiband några av de billigaste träningsredskapen på marknaden jämfört med antalet övningar du kan utföra.

træningselastik

Ett gummiband är lätt att förvara och lätt att transportera runt. De är därför lätta att ta med i gymmet om du föredrar att använda din egen, på semester, i parken eller på ett helt annat ställe. Gummiband gör träningen lätt och tillgänglig var du än är.

Nedan granskar vi olika typer av gummiband och vilka detaljer du bör tänka på när du behöver köpa ett.
Vi hoppas att du med hjälp av den här beskrivningen kan hitta fram till just det gummibandet som gör din träning till ett nöje.

Typer av gummiband

Det finns många olika typer av gummiband, men de primära modellerna är gummiband med handtag, rehab-band, loop-band, stretch band och tubing. Nedan beskrivs varje typ för att ge dig en bild av skillnaden mellan dem.

træningselastik type

Gummiband med handtag

Denna typ kallas också exertube och är den mest populära typen på marknaden. Det finns ett mycket stort urval av dessa, så det kan vara svårt att välja exakt vilken modell du behöver.

När du väljer gummiband med handtag, bör du först och främst överväga handtagets typ och form, längden och förmågan att justera längden.

Den billigaste gummibanden har handtag som är belagda med EVA-skum och det här är faktiskt en riktigt trevlig lösning.
Hållbarheten är inte bäst, men komforten är i topp och det är detaljer som denna som gör det möjligt att hålla det låga priset. Med hänsyn till det låga priset är detta skum-material faktiskt riktigt bra.

Vissa gummiband med handtag har solid plast som handtag och det är betydligt mer hållbart än skum-ytan. Komforten är lite mindre, men om du använder ditt gummiband hårt, kommer den här typen av plasthandtag att vara bäst för dig.

Denna typ av plasthandtag kommer också att vara bäst för ditt redskap om du svettar mycket under träningen. EVA-skummet kan nämligen upplösa sig över tiden om de blir mycket fuktiga.

Om du vill ha en högre flexibilitet i ditt handtag, finns det några gummiband med remmar som handtag. Dessa gummiband kommer att kännas obekväma för de flesta om du tränar med hög styrka.

Handtagets bredd är ofta viktigt för komforten om du har lite större händer. Bredden är vanligtvis 11-13cm och du kan enkelt ta reda på hur brett ett handtag du behöver genom att mäta bredden på din hand.

exertube træningselastik med håndtag

Handtagen på gummiband har ofta mjuka sidor, som egentligen inte gör ont för att sidorna ska vara uppe, så det behöver inte nödvändigtvis vara mycket luft på varje sida om handtaget. Det är dock viktigt att du överväger detta innan du köper ett gummiband.

Det finns en liten detalj som du bör vara medveten om om du väljer ett gummiband, där handtagets bredd är precis lika bred som din hand.
Detta gäller främst gummiband som har EVA-skum på handtaget och det är helt enkelt kanterna som håller fast det här skummet får vara för hög. Om denna kant är för hög, kommer den att minska din komfort.

Ett gummiband med handtag finns främst i 2 olika längder - 120cm och 140cm.
Det finns 7 svårighetsgrader och det är därför lätt att öka belastningen gradvis under träningen. 

Vissa gummiband med handtag kan justeras i längd. Det är dock långt ifrån alla, så var medveten om detta om det är en viktig detalj för dig. Men de flesta väljer bara längden på deras gummiband med handtag som de behöver.

Rehabiliteringsband (rehab-band)

Rehab-bandet är långt och utan handtag. Dessa gummiband är extremt populära och används ofta i längden 150 - 153cm, men du kan få individuella modeller upp till 180cm.

Dessa gummiband används faktiskt för många av samma övningar som träning av gummiband med handtag. Den största skillnaden mellan de två modellerna är att du har betydligt större frihet med rehab band, eftersom de inte har några handtag.

Dessa elastiska band har en tjocklek på 0,25 - 0,4 mm och är således den tunnaste gummi formen. Det gör dem väldigt flexibla och möjliggör många övningar.

Bredden varierar mellan 12 och 15 mm och det finns 7 svårighetsgrader. De många svårighetsgraderna gör det enkelt att öka belastningen gradvist.

Rehab band är förmodligen det lättaste gummibandet att justera i längden. Du klippar bara bandet där du vill ha det. Därför är denna typ av gummiband också tillgänglig i många olika längder - upp till 45 meter. Du klipper helt enkelt längderna som vad du vill ha och du kan dela med dig.

Om du klipper ett rehab band till önskad längd, kommer det inte att äventyra hållbarheten. De är helt enkelt gjorda för att klara av en förkortning.

elastikbånd træningselastik

Loop band

Loop band (eller power band) används ofta i samband med Crossfit eller styrketräning. De har ett mycket större motstånd än de andra typerna av gummiband och används därför i mycket större utsträckning för muskeluppbyggande.

Det finns 8 svårighetsgrader och dessa många nivåer är perfekta, om du till exempel använder loop bandet som hjälp vid pull-up övningar.

Loop band används ofta också i kombination med annan viktutrustning. De vanligaste övningarna med annan träningsutrustning är relaterade till viktstänger.

Till exempel, med en curl viktstång, sätter du 1 loop band under varje fot och de andra ändarna runt stången. Detta gör det möjligt att lyfta viktstången där du använder det elastiska motståndet som vikt.
Fördelen med detta är att motståndet ökar, ju högre du höjer stången. 

Med en lång viktstång kan du göra samma princip som ovan, där du utför squat-övningen. Detta ger dig samma bra effekt, eftersom effekten ökar på dina loop bands, desto högre du lyfter.
Denna övning kräver ett föremål på marken, till exempel ett squat rack, som du kan fästa gummibanden på.

De flesta loop-/powerband har en längd på 210cm, omkrets, men du kan få dem ner till 100cm.

Bredden är 4-10mm beroende på svårighetsgrad du vill ha och tjockleken är nästan alltid 5mm. Därför är det bredden på ett loopband som avgör motståndet.

Det är inte möjligt att justera ett loop band i längden, eftersom det är en sluten omkrets. Du kan dock enkelt slå en knut i mitten för att skapa möjlighet till andra övningar.

powerband træningselastik

Stretch Band

Stretch band är den kortaste av gummibanden. Detta gummiband är en liten ring, som ofta har en omkrets på 50cm.

Dessa stretch bands ger alternativ som du inte har med gummiband som inte har en sluten omkrets. Det gäller bland annat squat, där du har ditt stretch band över dina lår och på så sätt skapar motståndet.

Ett antal övningar som är särskilt lämpliga med ett stretch band är till exempel följande:

  • Lunge walk
  • Twister
  • Resistance jogger
  • Plank with leg raise
  • Plank with leg trap
  • Hip thrust
  • Standing leg circle
  • Hop with arm swing
  • Isolated leg swing
  • Squat with step
  • och många flera

Bredden på ett stretch band är ofta 50 mm, men är tillgänglig mellan 18 - 100 mm. Tjockleken är 0,3 - 0,9 mm och det är i första hand denna tjocklek som du bör titta på för att bestämma svårighetsgraden på ditt stretch band.

Ett stretch band kan inte justeras i längd, eftersom det är en sluten cirkel.

fitness elastik

Tubing

Tubing är den minst sålda formen av gummiband. Denna typ av band är väl lämpad för det faktum att du kan välja längd på ditt gummiband och motera på de handtag du vill ha.

Thera-Band och Aserve är ledande varumärken inom denna typ av gummiband och längden kan erhållas från 7,5 cm till 30 meter.

Det finns 7 olika svårighetsgrader i tubing. Denna typ av band är lämplig för gym, fysioterapeuter och liknande, som behöver mycket exakta och hållbara gummiband.

Vad koster ett bra gummiband?

Gummiband är i allmänhet mycket billiga jämfört med hur många olika övningar du kan utföra och hur effektiv träning du kan uppnå.

De billigaste gummibanden börjar från cirka 25 - och redan med denna typ av gummiband kommer du att kunna utföra många olika övningar.

Rehab band och stretch band är de billigaste gummibanden. Därefter kostar gummiband med handtag ca det dubbla av de två billigaste typerna.

Det dyraste gummibandet är loop-/powerband. De beror på innehållet av betydligt mer material för att producera dessa. De användes, som vi beskrivit ovan, främst också för styrketräning och därför måste de vara utomordentligt hållbara.

Oavsett vilken typ av träning du vill ha, får du många möjligeheter för pengarna. Vi rekommenderar att du skaffar 2-3 olika svårighetsgrader så att du har det perfekta motståndet för de olika övningarna.
På så sätt kan du enkelt öka belastningen när du blir starkare.

Vilket gummiband ska du välja?

Vilket av ovanstående gummiband du borde välja beror helt på vilka övningar du vill utföra.

Om du vill ha en mycket skonsam träning och en toning av musklerna, kommer rehab band, stretch band eller gummiband med handtag att vara perfekt för dig.

Om du vill ha en hardcore muskelbyggnad med maximalt 7-10 repetitioner, kommer loop bandet att vara perfekt för dig. Det är också den här typen av gummiband som du bör skaffa om du vill få hjälp till träningen på din pull up bar.

Vilken svårighetsgrad ska du välja?

Om du letar efter ett rehab band, stretch band eller gummiband med handtag, välj ett motstånd där du kan utföra 10-20 repetitioner per. övning. Om du kan utföra flera repetitioner med ditt gummiband utan att känna en belastning på dina muskler, bör du öka din motståndsnivå.

Det finns stor skillnad i vilken svårighetsgrad du behöver för varje övning, så pröva dig fram. Om du bara kan göra 5-6 repetitioner, ska du gå ner en nivå. Om du kan göra 10-15 repetitioner, har du träffat perfekt med svårigheten. Om du kan göra mer än det, bör du överväga att öka.

Om du letar efter ett loop-/powerband där målet är muskelbyggnad, välj en styrka där du kan utföra 7-10 repetitioner. Om du kan utföra 8-9, bör du också överväga att öka svårigheten.

Målet med muskelbyggnad är att ta ett lågt antal repetitioner, med så mycket belastning som möjligt. Om du gör det regelbundet kommer du snart att se en ökad styrka och effekten kommer ganska snabbt.

De flesta har provat ett gummiband i ett gym eller liknande och så kan man få en bra bild av vilken svårighetsgrad man borde ha. Det är svårt att säga vilken svårighetsgrad du ska välja om du aldrig har använt ett gummiband innan. Du måste därför pröva dig fram.

Här på Apuls24.se ger vi 365 dagar returpolicy, så köp några olika och returnera de modeller som inte passar dig.

Justerbart gummiband

Om du letar efter ett justerbart gummiband, välj ett gummiband med handtag eller ett rehab band. Dessa två typer av gummiband är lätta att justera. Observera dock att inte alla gummiband med handtag kan justera längden.

På Apuls24.se kan du använda vårt sök-filter till vänster för att få en vy som visar alla justerbara gummiband. Välj bara "Justerbar längd" och tryck på "ja".

Ett justerbart gummiband kan vara perfekt om du är osäker på hur långt gummiband du behöver eller om ni är flera olika användare.

Det finns mycket få exertube gummiband med handtag som kan justeras i längd, men vi har några. Å andra sidan kan alla rehab band justeras, eftersom du bara klipper av dem till den längd du vill ha.

justerbar træningselastik

Material

De flesta av våra gummiband är gjorda av latex och ingen av dessa innehåller ftalater då detta skadliga material, av EU, kallas cancerframkallande.

Därför accepterar vi inte att något av våra produkter innehåller detta ämne. Ftalater används vanligtvis för att mjuka upp PVC, men gladeligen finns det många bättre sätt att skapa ett gummiband, utan användning av det skadliga ämnet.

Den latex som används i de flesta gummiband gör dom mjuka och smidiga. Det är det absoluta bästa sättet att producera ett bra gummiband. Det finns dock varianter utan latex, så om du behöver det på grund av allergi är du väldigt välkommen att kontakta oss.

Apuls24.se accepterar inte någon form av farliga ämnen i vår träningsutrustning och därför är detta en nyckelfråga hos oss. Därför kan du alltid förvänta dig att gummiband och andra redskap du köper från oss är av de bästa och inte skadliga materialen.

Skötsel av ditt gummiband

Om du tar hand om dina gummiband, kommer de att kunna hålla i många år.

Det bästa du kan göra för att sköta ditt gummiband är att ge dem en behandling med talk en gång i bland.
Du kan också använda babypulver och göra det enkelt genom att lägga ditt gummiband i en påse med pulver och sedan skaka runt. Vi rekommenderar att du gör det här utomhus, eftersom det kommer att vara fördelaktigt att skaka gummibanden rena från överskottspulver. 

När du tränar med dina gummiband kan det inte undgås att du svettas på dem. Ditt svett innehåller salt som inte är bra för gummi. Om gummit permanent utsätts för salt kommer det att bli poröst och du kommer att upptäcka att ditt gummiband vid något tillfälle brister.

Gummibandet bör heller inte förvaras i direkt solljus då gummibandet vill torka ut. 

Gummiband till pull up´s

Om du behöver hjälp med dina pull up övningar, är ett gummiband bara det rätta redskapet.

Du gör helt enkelt en ögla runt din pull up bar, så ditt loopband (också kallat power band) hänger i mitten. När du ska utföra dina pull ups eller chin ups, sätter du helt enkelt ditt knä i ditt loopband och dra upp dig själv. Elasticiteten gör sålunda övningarna enklare för dig.

Denna hjälp kan vara avgörande för att få ut det mesta av ditt träningspass. Du kommer inte att uppleva den stora effekten av din träning om du bara kan utföra 1-3 repetitioner. Därför är det inte fusk att använda ett powerband, men för att få ut det mesta av träningen.

Styrkan på ditt loopband bör motsvara det som gör att du kan utföra 7-10 repetitioner. Om du kan ta 10 eller mer, rekommenderas att sänka styrkan i bandet.

Försök bara! Med rätt antal repetitioner kommer du att upptäcka att din styrka ökar mycket snabbare.

Gummiband til Crossfit

Även här rekommenderar vi loop- /powerband för Crossfit, eftersom de har den extra hållbarheten som behövs. Crossfit träningen är extremt hård och det ska gummibandet tåla.

Inom Crossfit används gummibandet för pull ups, squat, biceps, triceps, push ups, rowing och mer. Bara fantasin sätter gränsen när hållbarheten är så bra.

Inom push ups kan powerbandet både göra det svårare och lättare att utföra. Allt beror på hur du placerar gummibandet.

crossfit træningselastik

Om du vill göra träningen lättare, kan du ta ett nivå 1-2 band och hänga det över ett stativ. Du tar sedan den nedre delen om magen så det hjälper dig upp i dina push-ups. Dina push ups blir sålunda enklare att utföra, eftersom bandet ger dig en hjälpande hand.

Om du å andra sidan vill öka belastningen på dina push-ups, kan du ta power bandet runt ryggen med ändarna i varje hand. Detta ökar belastningen, ju högre du kommer in i dina push-ups.

Förvaring av gummiband

Att förvara gummiband är faktiskt mest praktiskt i en hög. De flesta är färgkoordinerade, så det är fortfarande lätt för användaren att hitta rätt motstånd.

Till skillnad från träningsmattor, lider gummibandet inte av att ligga i en hög. Här får den lov att ligga i sin egen form. 

Det finns några förvaringsstativ för exertube gummiband med handtag som gör förvaringen bekvämare, professionell och inte minst lättare för användaren.

Tillbehör till ditt gummiband

Det finns ett antal olika tillbehör som man kan överväga att anskaffa sig med sitt gummiband.

Thera-band producerar några tillbehör som är otroligt praktiska och i mycket god kvalitet. Dessa är ett dörrankare, ankelband och handtag, för tubing gummibandet.

Dörrankaret gör det möjligt att fästa ditt gummiband i din dörr, om du inte har en ribba eller någon annan där du kan fästa det. Detta gör träning med ett gummiband möjlig för alla.

Ankelbanden öppnar för ett antal nya träningsövningar och handtagen är möjliga att montera på tubing bandet, där du kan "bygga" ditt eget gummiband.

Övrig träningsutrustning som används med gummiband

Av annan träningsutrustning som kan användas i samma rutin som gummibandet, kommer vi speciellt att betona träningsmattan, pilatesbollen eller balansplatta.
Dessa 3 typer av träningsredskap ger samma typ av skonsam träning.

Många övningar med ett gummiband föregår på golvet. Därför kommer en träningsmatta att ge dig den komfort som gör att du kan koncentrera dig på övningarna, både liggande och stabilitet vid stående.
Vi rekommenderar att du väljer en tjock träningsmatta om de flesta av dina övningar är liggande och en tunnare matta om de flesta övningar är stående.

Det finns väldigt få övningar som kombinerar en pilatesboll och gummiband samtidigt, så det är inte därför vi rekommenderar det här. Vi rekommenderar en boll eftersom det ger samma mjuka träning och utmanar på samma sätt din balans och styrka.

Balansplattan används också sällan samtidigt som ett gummiband, men du behöver en bra balans för att få ut det mesta av övningarna med dina gummiband. Därför rekommenderar vi att du även tränar balansen på detta sätt.

Med den här uppsättningen kan du snabbt få en bra effekt av din träning och alla 3 typer av träningsutrustning, till ett relativt lågt pris.

andet udstyr

Vi rekommenderar dessa märken

Generellt producerar alla våra tillverkare gummiband i mycket god kvalitet. Det betyder att du kan känna dig trygg när du har hittat rätt modell hos oss.

Vi vill emellertid lyfta fram några enskilda tillverkare som ger dig extra valuta för pengarna när du investerar i ett gummiband.

Dessa märken är följande:
cPro9
Aserve
Abilica
Reebok

Dessa 4 märken kommer alla att ge dig stort värde för pengarna. cPro9 kännetecknas för deras låga pris men utan att kompromissa med kvaliteten.

Om du vill ha en mycket hög kvalitet till ett pris som borde vara högre, välj Abilica eller Reebok. Dessa gummiband är bra för användning i ett gym och är därför utomordentligt hållbara.

Övningar med gummiband

Det finns otroligat många övningar du kan göra med ett gummiband och här kommer vi med några exempel så att du kan komma igång.

Om du kan ta för många repetitioner av övningarna nedan kan du antingen välja ett starkare gummiband eller sätta ner tempot på rörelsen. Båda ökar belastningen.

Många av övningarna nedan kan faktiskt utföras med flera olika typer av gummiband, men vi har uppdelat dem för att göra det enklare för dig att hitta övningar för ditt specifika band.

Exertube Gummiband med handtag

Standing side raise - stärker axlar och rygg

Startposition - Stå med fötterna i axelbredd. Därefter placerar du gummibandet under fötterna och tar vänster handtag i höger hand och vice versa så att bandet kryssas framför dig. Du håller gummibandets handtag med handflatorna inåt.

Rörelse - . Dra handtagen upp till axelhöjd med böjda armar ut till sidorna. Du håller nu den här positionen i 1-2 sekunder, sänk sedan armarna långsamt igen. Upprepa rörelsen 10-20 gånger.

Tempo - Långsamt och kontrollerat


Standing front raise - stärker axlar och rygg

Startposition Stå med fötterna i axelbredd. Därefter placerar du gummibandet under fötterna och tar vänster handtag i höger hand och vice versa så att bandet kryssas framför dig. Du håller gummibandets handtag med handflatorna inåt.

Rörelse Dra handtagen upp till axelhöjd med sträckta armar framför dig. Du håller nu denna position i 1-2 sekunder, varefter dina armar sakta återgår till dina höfter. Upprepa rörelsen 10-20 gånger.

TempoLångsamt och kontrollerat
 

træningselastik øvelse

Övningar med rehab band

Curl - stärker Biceps

Startposition - Stå med fötterna i axelbredd. Därefter placerar du gummibandet under fötterna och tar varje ände av bandet i händerna i höfthöjd med handflatorna inåt. Gummibandet bör redan nu vara utsträckt. 

Rörelse - Dra i bandet till axelhöjd med handflatorna upp. Överarmarna ska hållas nära kroppen. Upprepa rörelsen 10-20 gånger. 

Tempo - Långsamt och kontrollerat

elastikbånd øvelse

 

Front squat - stärker lår och rumpa

Startposition - Stå med fötterna i axelbredd. Därefter placerar du gummibandet under fötterna och tar varje ände av bandet i händerna. Gör en squat (höft böj) och sätt händerna på axlarna. Gummibandet går längs utsidan av kroppen och bör redan nu vara utsträckt. Det är viktigt att du håller ryggen rank i denna övning och rumpan putar rakt ut.

Rörelse - Rör dig långsamt upp från din squat utan att översträcka i knäna. Håll här i 1-2 sekunder och ta ännu en långsam squat. Upprepa rörelsen 10-20 gånger. 

Tempo - Långsamt och kontrollerat

Övningar med Stretch band

Band walk - stärker lår och rumpa

Startposition - Placera ditt stretch band runt båda låren strax ovanför knäna. Ryggen ska hållas rank och rumpan ska puta rakt ut

Rörelse - Böj knäna (squat) till 90 graders vinkel. Håll ihop händerna framför bröstet som motvikt i din balans. Ta 10 korta steg sidledes åt höger, samtidigt som du håller bandet uppspänt. Upprepa rörelsen till vänster. Kom upp i en liten paus och skaka igenom  kroppen. Upprepa hela settet. 

Tempo - Ditt eget tempo. 

fitness elastik øvelse

 

Half kneeling single arm row - Stärker triceps

Startposition - Ställ dig på båda knän (på en tjockare träningsmatta). Sätt vänstra foten i golvet framför dig (nu halvt knästående) och fäst ditt Stretchband under foten. Ta tag i andra änden med din högra hand. Håll ryggen rank.  

Rörelse - Dra i gummibandet så att överarmen hamnar i samma vinkel som överkroppen. Håll den här positionen i 1-2 sekunder, och sänk sedan armen långsamt igen. Upprepa övningen 10-15 gånger. Byt ben och arm - repetera andra sidan. 

Tempo - Långsamt och kontrollerat

Övningar med loop-/powerband

Pull up - Stärker överkropp, armar och rygg

Utför denna övning i en pull up bar eller annat sabilt stativ. 

Startposition - Montera gummibandet med en ögla runt en stabil stång. (Se bild nedan). Placera ditt ena, eller båda knän, i gummibandet.

Rörelse - Gör pulls ups genom att aktivera dina muskler och dra upp dig själv. Välj ett gummiband med en passande styrka så du kan upprepa din pull up 7-10 gånger. 

Tempo - Ditt eget. Snabbare upp, långsammare ned. 

 

powerband øvelse

 

Push ups - aktivering av hela kroppen, stärker armar och bröst

Startposition - Stå i startposition för push up (armhävning). Håll i gummibandet i var sin ände där den löper bakom ryggen. (Se bild nedan)

Rörelse - Pressa kroppen upp från golvet med armarna. Gummibandet ger extra motstånd. Upprepa övningen 15-25 gånger. 

Tempo - Ditt eget tempo. 

 

powerband push up

 

Vi hoppas att vår vägledning har hjälpt och inspirerat dig till träning med gummiband. Om du behöver ytterligare vägledning är du välkommen att kontakta oss.