Kettlebell

Här hittar du vårt utbud av kettlebells - Vi har allt. Oavsett om du letar efter järn, tävling, vinyl, neopren, clubbell, stativ eller något annat, har vi det. Välj mellan följande primära typer:.. Läs mer


Träna med kettlebells

Dessa styrketräningsredskap är ett idealiskt och dynamiskt redskapstyp som finns i olika storlekar, material och versioner.

Träningsformen med dessa speciella hantlar med handtag har blivit populärt hos både män och kvinnor, eftersom det är ett mycket effektivt och funktionellt redskap för träning på intensiv nivå, där det inte krävs flera timmars fysisk aktivitet för att uppnå de många positiva effekterna.

Vanligtvis är 10-15 minuters dagliga övningar med dessa hantlar tillräckliga för att uppnå framsteg i styrka och inte minst ökad effektiv fettförbränning (effekter som i kombination med annan fysisk aktivitet i ett gym kräver upp till en timmes intensiv träning).

Om du är nyfiken på att börja träna med kettlebells själv kan du få en översikt över några av de främsta fördelarna här:

  • Effektivt verktyg för träningsstyrka, koordination, stabilisering och uthållighet
  • Träning av många olika muskelgrupper
  • Hög förbränningseffekt
  • Perfekt för träning i hemmet
  • Finns i olika storlekar och viktklasser
  • Kan anpassas till individuella träningsnivåer
  • Massor av olika övningar
  • Låg risk för skada

Denna artikel kommer att klä på dig så att du kan komma igång med träningsformen och du får vägledning för effektiva övningar som du med fördel kan göra som kettlebell-nybörjare.

I samma anslutning får du användbar information om hur du väljer olika versioner av kettlebells i storlek

Effektiv all-around träning med kettlebells övningar

En av de viktigaste faktorerna som gör det effektivt och populärt att träna med dessa speciella hantlar är den stora träningsflexibiliteten. Du kan använda vikterna för träning av både biceps, triceps, axlar, ben eller en helt annan muskelgrupp. Med andra ord kan du använda detta redskap för all-round träning.

Nedan hittar du 3 klassiska övningar med kettlebell som varierar i träning av olika muskelgrupper. Övningarna är bra för dig som är nybörjare med kettlebells eftersom de ger dig en god kännedom till träningsformen. Är du osäker på hur du ska utföra övningarna rekommenderar vi att du börjar med att söka övningarna på ex. Youtube så du kan se hur det ska göras så du inte utför övningarna okorrekt och skadar dig. 

”Swings” - Träning av rygg, rumpa och lår

Startposition - Placera din kettlebell ca 50 cm framför dina fötter och stå med axelbreda ben. Böj lätt på knäna, puta med rumpan och se till att ryggen är upprätt.

Rörelse - Hämta verktyget med båda händerna medan du tittar rakt framåt. Sväng hanteln bakåt mellan dina ben tills underarmarna rör vid låret. När du samlar vikten från golvet, spänn kärnmusklerna och rumpan rakt under dig. Stå upprätt genom att svänga hanteln upp till eller strax ovanför ögonhöjd. Ryggen ska hela tiden hållas rak, axlarna avslappade i linje med kroppen (och inte uppe vid öronen) samt raka armar.  

Tempo - Använd gravitationen för att skapa rörelser när du svänger verktyget fram och tillbaka mellan benen. Forsera inte rörelsen, men låt gravitationen styra tempot.

”Bear Crawl” - Träning av hela kroppen med fokus på magmusklerna

För denna övning ska du använda två kettlebells.

Startposition - Du ska stå i planka, med fötterna i golvet och händerna på hantagen på dina två kettlebells som är placerade på golvet framför dig i axelhöjd - och bredd. Spänn upp i dina kärnmuskler och håll huvudet och nacken i naturlig förlängning av ryggen.

Rörelse - Klättra framåt genom att lyfta en vikt så långt fram som du kan och följ efter med nästa vikt. Detta aktiverar flera muskelgrupper i kroppen i takt med att du lugnt och kontrollerat kryper framåt.

Tempo - Ditt eget! Spendera extra tid på att bibehålla balansen och utföra rörelserna korrekt i din egen takt.

”Side Press” - Träning av överarmar, rygg och axlar

Denna övning ska utföras med koncentration och försiktighet.

Startposition - Stå helt upprätt med din hantel i den ena handen. Placera den på din axel genom att svänga upp hanteln och böj armbågen. Hanteln ska svinga till handryggen där den hänger med hantaget i din hand. Den ska placeras bredvid din axel i nästan utsträckt arm. Skapa balans i kroppen genom att trycka på tyngden över till den andra sidan.

Rörelse - Sträck nu armen upp mot taket, samtidigt som du skapar motvikt genom att skjuta samma sida höft ut till sidan. Sänk lugnt och kontrollerat din kettlebell tillbaka till axeln och upprepa denna rörelse ett par gånger. Håll ögonen på din kettlebell hela tiden - Byta sida

Tempo - Snabbt press upp, långsamt och kontrollerat ned. 

Möjligheter och teknik med kettlebell träning

Denna träningsform har blivit särskilt populärt, eftersom övningarna är möjliga för att utföra hemma.

Beroende på om du har styrka eller uthållighet som primärt träningsformål, kan du välja att tima ditt tränings-set (antal repeterande rörelser för en viss tid). Gör övningar som intervallträning, där du gör rörelserna från en av övningarna från 1-4 minuter, varefter du håller 2 minuters paus.

Det är av stor betydelse för många (särskilt som nybörjare) att risken är låg för skada vid träning med dessa "hantlar". Detta är givetvis beroende av det faktum att du tränar med exakt den vikt som passar dig, din kropp och din styrka.

När det gäller teknik är det särskilt viktigt att du kontrollerar denna innan du börjar träna. Det handlar grundläggande om precision och kontroll under övningens genomförande. Den kontrollerade balansen är av stor betydelse för att minimera risken för skador. Och igen, det ska inte göra ont. 

Tips och tricks för att optimera din träning med kettlebells

Det finns ett antal punkter som du bör vara särskilt uppmärksam på när du gör kettlebells övningar. Det handlar bland annat om hur ditt grepp är. Det är viktigt att ditt grepp är så lös som möjligt så handtaget kan glida fritt i handen.
När du gör "Swings", som är en klassisk övning i denna form av träning, var medveten om att hålla armbågarna nära kroppen när du befinner dig i en upprätt, rak position. Det viktigaste är att kraften till att "skjuta" vikten framåt kommer från din höft.
I förhållande till ditt grepp och vinkeln av hanteln finns det två möjligheter. Antingen kan du ha tummen pekande mot din kropp, eller du kan ha greppet där tummen pekar framåt.

Välj kettlebell set för ditt träningsprogram och träningsnivå

När du vill komma igång med kettlebells, eller om du redan är bekant med den och vill ha dina egna redskap hemma, har du fler alternativ. Du kan välja mellan att köpa individuella produkter, eller du kan välja den smarta lösningen som är kettlebells i set. Här får du flera produkter i samband med din beställning, och det ger sig själv hur smart det är att investera i då du kan öka belastningen helt smidigt allteftersom du blir starkare. Du kan välja set som innehåller tre (4-12 kg) eller sex (4-24 kg) kettlebells.

Detta kan både spara pengar och inte minst, det är funktionellt för dig att få fler versioner av redskapet tillgängligt beroende på vilka övningar du gör.

Vilket set och storlek ska du välja?

När du väljer träningsutrustning ska ditt primära fokus vara på att välja rätt för din personliga nivå. Här beror det på om du är nybörjare eller erfaren utövare. Du hittar set med vikter av 4, 8 och 12 kilo. Detta är en bra nybörjaruppsättning. Här kan du anpassa progressionen helt individuellt i förhållande till dig själv, din fysiska styrka och dina önskemål. Denna uppsättning eller set är idealisk för hemträning.

Om din kropp är van vid träningsformen, eller om du är nybörjare med höga ambitioner för framstegen i ditt träningsprogram, finns det uppsättningar med totalt sex kettlebells. Här hittar du storlekarna 16, 20 och 24 kilo förutom de övriga storlekarna 4, 8 och 12 kilo.

Köp kettlebells som passar dina träningsbehov

Både män och kvinnor har blivit medvetna om de effektiva, funktionella och flexibla träningsredskapen, där var och en kan dra nytta av träningsformen i förhållande till deras individuella styrka. Du behöver inte vara en super-tränare för att kunna använda dessa hantlar.

Om du önskar en sundare kroppshållning kan du använda denna träningsform och träna dina stabiliserande muskelgrupper.

Förutom de olika storlekarna kommer den största skillnaden mellan redskapen att vara i relation till materialet. Du hittar följande material och typer som är mer eller mindre relaterade till kvalitet och pris:

  • Gjutjärn
  • Vinyl
  • Neopren
  • Clubbell
  • Competition

Om du är ny på träningsområdet, kommer den klassiska gjutjärns-modellen att vara fullt tillräcklig och funktionell. Dessutom finns det de mer lyxiga modellerna med en vinylyta i hög kvalitet och med en botten av gummi som är skonsam mot golvet.

Neoprenmodellerna har en kärna av järn som är belagd med neopren, som är ett gummimaterial som ger en mjuk struktur på ytan. Handtaget är inte täckt av neopren och därför har du fortfarande ett säkert grepp.

För dig som är erfaren kan Competition-modellen vara ditt val. Här får du vikter som i utformningen har samma storlek men som fortfarande varierar i vikt.

Utnyttja fördelarna vid att köpa billiga kettlebells på erbjudande

Här på Apuls24.se stävar vi efter att erbjuda våra kunder ett brett sortiment där du hittar kvalitetsprodukter på erbjudande, så att du har råd att investera i dig själv med bättre än bra träningsredskap. .

Oavsett om du letar efter styckvis eller set, kan du hitta båda produkttyperna på erbjudande.

Våra erbjudanden är emellertid inte bara till nytta för nybörjare, men även på de eftertraktade kvalitetsmodellerna är priserna pressade så du kan få gym-kvaliteten med hem. 

Du kan utforska vårt stora utbud och inspireras för att få rätt version för din nuvarande träning och samtidigt få anledning att köpa varianter som du kan använda i takt med att din kropp blir starkare och din uthållighet ökar.

Var kommer Kettlebell från?

En kettlebell är ett gammalt träningsredskap från Ryssland. Ett enkelt redskap bestående av en järnboll med handtag, så det är möjligt att göra de olika svängövningarna.

Förutom det breda utbudet av swingövningar är det också möjligt att använda din kettlebell som en vanlig hantel. Dessutom är det möjligt att använda kettlebells som extravikt när man gör sit-ups, lounges, squat och många andra övningar.

Vi har ett stort sortiment av kettlebells i olika kvaliteter och därför är du varmt välkommen att kontakta oss om du är osäker på vilken modell som uppfyller dina behov.