Crossfit rep


Träna som en riktig sjöman!
I gamla dagar var sjömän starka som Karl Alfred, och det är inte bara på grund av all spenat. Sjömän kunde arbeta hårt och de arbetade främst med rep.

Träning med crossfit rep är en relativt ny men älskad form av träning och är en stor del av CrossFit träning. Eftersom träning med tunga rep används främst för CrossFit kallas de naturligtvis CrossFit-rep. Det finns många olika typer av träning med CrossFit rep.

Några övningar som vi kan rekommendera är Battle Rope och repklättring (rope climbing) .. Läs mer


Vad är CrossFit?

CrossFit (CF) finns överallt just nu och är en riktig träningstrend. Det går i grunden ut på, att som utövare, bevisa sin totala fysiska prestationsförmåga. Detta görs genom ständigt varierande och högintensiva rörelser. 

I vissa länder använder man CF som det främsta styrke- och konditionsprogrammet för många polisakademier, militären och inom kampsport. Men också i den grad av helt vanliga idrottare över hela världen.

En viktig del i CrossFit är att träningen ska vara rolig, därför varierar man övningsinnehållet från pass till pass inom olika kategorier som t.ex. kroppsbelastande övningar, kettlebellsövningar, ringövningar, skivstångsövningar, repklättring, löpning, rodd och hopp etc. Man varierar också mellan lätta och tunga lyft samt mellan träning med få repetitioner och många repetitioner.

Alla dessa övningar har en annan viktig regel - de är tidsbegränsade. Tiden kan variera från några få minuter upp till längre intervaller på 20 min. När man tränar under tidspress blir rörelserna explosiva, så för att undgå skador är det viktigt att man inte överbelastar sig själv. 

 

WOD - Vad är det?

WOD är en förkortelse för Workout Of the Day som betyder "dagens träningspass". Det är alltså bara ett begrepp som CrossFit-idrottare använder när de talar om vad de ska träna under dagen.

Man planerar ett antal olika övningar och ev. repetitioner av dessa - detta är en runda. Rundorna ska i sin tur repeteras så många gånger som man kan nå på ex. 20 min. 

 

Så här kan en typisk CrossFit WOD se ut: 

20 Min AMRAP (så många rundor som möjligt)

100m Run

10 Burpees

10 Deadlifts

10 Pull-ups

AMRAP innebär att du kommer att göra ditt bästa för att slutföra så många rundor av denna sekvens som möjligt i den tid som avsatts; i detta fall 20 minuter.

 

Träna med rep

Repträning inom CrossFit går ut på att slå tunga och tjocka rep i golvet för att skapa vågor. Både tyngden och längden på repet gör det tuffare än det låter. Man förbränner inte bara kalorier - upp till 112 kal. / 20 min - man får också en allsidig träning för hela kroppen, inte minst din core. 

Några övningar vi kan rekommendera är:

  • Battle Rope
  • Repklättring
  • Snake Rope

 

Cooldown

Efter ett hårt träningspass med explosiva CrossFit övningar är det nyttigt att tänka in tid för Cooldown, tid att kyla ner. 

Många tycker om att använda Foam Roller för att massera de stora musklerna som har belastats. Här rekommenderas det att rulla igenom 15-20 gånger /muskelgrupp. 

Några föredrar att stretcha ut, eller att avsluta med 5-10 min lätt rodd, jogging eller cykling. 

Samma tränings-nedtrappning kan användas vid uppvärmning och det är ett måste för att undvika skador under Crossfit träning. 

 

 


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Tillverkare
    Visa mer ()