Skivstångsställning / Squat Rack

En skivstångsställning är en essentiell del av ett gym men också om du vill ha en bra hemmaträning!

De flesta modellerna kan användas för squat, bänkpress och många fler övningar, beroende på vilken modell du väljer. Inom skivstångsställningar finns både den vanliga typen, half rack, sissy squat, smith rack och power rack.

Välj en skivstångsställning som har bra inställningsalternativ så att du kan få ut det mesta av ställningen... Läs mer


Vad är en skivstångsställning?

En skivstångsställning (eller ett squat rack) är ett robust stativ som kan hålla din skivstång och ge dig en startpunkt vid rätt höjd.

Du kan använda en skivstångsställning för både squat övningar och som bänkpress. Du måste emellertid vara medveten om hur långt ner en ställning kan anpassas så att det kan användas som en bänkpress.

Det är en ganska stor skillnad mellan hur de olika ställningarna är konstruerade. Vissa har speciella egenskaper samt säkerhetsfunktioner och vissa kan justeras betydligt mer än andra.

Det finns olika typer av skivstångställningar som vi kommer att granska under föremålet "Typ av ställningar". De vanligaste modellerna består av bara en bas och två uppåtgående stänger, med ett grepp så att din skivstång ligger bra och säkert.

De flesta ställningarna kan båda justeras i bredd och höjd, vilket möjliggör ett otroligt stort antal alternativ.

Varför behöver du anskaffa en skivstångsställning?

Du bör förvärva en skivstångsställning eftersom det är den perfekta utgångspunkten för squat och bänkpress.

Om du är lite uppfinningsrik, kan du också göra många andra övningar med ett squat rack och du kan till och med få dem med inbyggd pull up bar eller dip bars.

Det finns ställningar i alla prisklasser, så det borde finnas en nivå som passar din budget.

Typer av ställningar
Det finns 5 olika typer av skivstångsställningar och varje stativ har några speciella funktioner som vi kommer att granska nedan. De 5 typerna är:

  • Squat rack
  • Smith rack
  • Half rack
  • Sissy squat
  • Power rack

Squat rack

Det här är den vanligaste typen och därmed också den skivstångsställning som de flesta känner. Denna typ är enkel och lätt att använda för alla.

Konstruktion - Denna typ av squat rack är ofta mycket enkel i sin konstruktion och ger en bra grund för squat och bänkpress övningar. 

Squat rack är tillgänglig som en hel sammanhängande ställning, som antingen är monterad eller bultad ihop, men även tillgänglig som 2-delade ställningar.
Den 2-delade ställningen ger dig lite mer frihet i placeringen, men kan vara mindre stabil än det sammanhängande squat rack. 

Höjd - Några av de squat rack som kan bli högst kan vanligtvis gå upp till ca 168cm och den lägsta kan gå ner till ca 92cm.

Bredd - De smalaste squat rack kan gå ner till ca 80 cm, men vissa modeller, med inbyggda dip bars, kan gå ner till ca 48cm. De bredaste squat-rackmodellerna sträcker sig till ca 150cm. Säkra att du gör noggranna mätningar innan du får ett squat rack så att du är säker på att få rätt för dina behov. Undersök särskilt om du är lång eller behöver använda ett squat rack för bänkpress.

Belastning - Squat rack av denna typ kan tåla en belastning mellan 120-250 kg. Om du behöver ett squat rack som kan hantera en högre vikt än denna, bör du titta på de andra typerna. De flesta borde använda en ställning med en högre viktbelastning om den ska användas för squatövningar än om stativet ska användas för bänkpress.

Extra utrustning - Inom squat rack är den vanligaste extra utrustningen en safety bar (säkerhetsstång). Safety bars är två stänger som griper viktstången om den tappas/faller. Dessa stänger är ofta mycket robusta, eftersom de måste kunna bära skivstången, på ett fall. Cirka 30% av våra ställningar har inbyggda safety bars. Om du planerar att lyfta tungt, är detta en förnuftig detalj som ger dig mycket mer säkerhet. Det rekommenderas starkt att du väljer ett squat rack med den här funktionen om du vill pressa dig till det yttersta. Det finns också några squat racks på marknaden som är utrustade med en pull up bar eller dip bar.

Förvaring av skivor - Cirka 33% av våra squat racks har möjlighet att förvara viktskivor på sidorna. Det här är inte bara praktiskt utan ökar också stabiliteten på stativet när skivorna är monterade på sidorna. En sådan ställning kräver mer utrymme, men den är också praktisk.

Smith rack

Smith rack är en form av skivstångsställning som låter dig träna, med mycket tunga vikter, utan att ha en kompis som hjälper dig.

Konstruktion - Ställningen har en viktstång monterad, som löper i ett fast system på varje sida. Det betyder att stången kan sättas fast var den än är. Allt du behöver göra är bara att vrida på stången. Denna typ av smith rack är ett av de säkraste sätten att utföra squat-träningen på. Du bör dock vara säker på att du utför träningen korrekt och står korrekt med dina fötter. Om du vill ha maximal effekt av ditt träningspass bör du välja en av de andra ställningarna. I ett smith rack ska dina muskler inte använda kraft för att stabilisera skivstången när den löper i ett fast system. Därför bör du välja en smith rack skivstångsställning om du tränar ensam och vill ha ökad säkerhet.

Belastning - Den maximala viktbelastningen på ett smith rack är mycket stor. Den har en stor ram och därför också många stänger som kan stödja vikten. Dessutom är skivstången ständigt under kontroll vid ställningen, så den maximala viktbelastningen blir aldrig relevant på ett smith rack.

Extra utrustning - Det finns sällan extra utrustning för ett smith rack. Det finns väldigt få modeller som har chin up bar eller liknande.

Förvaring av skivor - Omkring 65% av alla smith rack ställningar kan förvara viktplattor på sidorna. Det här är en smart funktion som inte bara är praktisk utan ökar stabiliteten hos ställningen när skivorna är monterade.
Ett smith rack är dock extremt stabil i förvägen, så det måste enbart vara på grund av den praktiska förvarings fördelen.

Half rack

Ett half rack är betydligt större än de vanliga skivstångsställningarna, men är heller inte en full bur, som power rack. Half rack är den bästa lösningen om du vill ha en extremt robust ställning som inte tar mycket utrymme. 60% av alla half racks är utrustade med fasta krokar hela vägen och vi rekommenderar också att du väljer en sådant ställning. De återstående 40% av sortimentet är utrustade med en uppsättning krokar som flyttas på förutbestämda nivåer. Även om dessa lätt flyttas, är det bara bekvämare att alla krokar är klara om du behöver dem.

Konstruktion - Ett half rack består alltid av fronten, där skivstången placeras och en bakre vägg som stöder denna front. Detta ger en sublim hållbarhet och bärkapacitet. Denna typ av skivstångsställning har alltid några fasta fötter och en väldigt bra stabilitet. Vikten är också alltid ganska hög och det bidrar naturligtvis också till en god stabilitet.

Belastning - Ett half rack kan hantera en så hög vikt att det sällan blir nödvändigt för att någon ska undersöka detta. De flesta kan hantera 400-600 kg på stången, så det borde vara nog för de flesta. Denna typ av ställning tillverkas främst för professionell användning. Mycket få privatpersoner har plats för ett half rack i sitt eget träningsrum.

Extra utrustning - Om inte 100% av marknadens half racks är utrustade med safety bars, så är det i alla fall nära. Detta är en säkerhetsfunktion som förväntas på ett half rack. Cirka 40% av half rack ställningarna har inbyggda handtag. Några ställningar är också utrustade med krokar för gummiband i botten, som du kan använda tillsammans med en skivstång. Pull Up handtag och gummibands krokar är några av de enda tillbehören du behöver leta efter om du vill. Safety bars och liknande ingår oftast.

Förvaring av skivor - Det finns väldigt få half rack ställningar som inte kan förvara viktskivor. Detta är en standardfunktion som förväntas av ett half rack. Detta beror på att dessa skivstångsställningar ofta används i professionella sammanhang.

Power rack

Power rack är den största typen av skivstångsställningar du kan få till en fri skivstång. Ställningen har samma dimensioner som ett smith rack. Med ett power rack är användaren helt skyddad och har en perfekt omgivning för en seriös styrketräning.

Konstruktion - Ett power rack är uppbyggd som en fyrkant där du står i mitten. Du utför övningarna inuti denna bur och är alltid säkrad av safety bars. Din skivstång flyttar sig helt enkelt inte utanför stativets fyra väggar någon gång under träningen. Detta power rack är extremt robust.

Belastning - Dessa power rack ställningar kan hantera en oerhört hög vikt eftersom de fördelar vikten till 4 lastpunkter. Få kommer att kunna lyfta en vikt som är högre än stativet kan hantera. Power rack har vanligtvis en maximal viktbelastning på 400 - 600 kg.

Extra utrustning - Många power racks är utrustade med en pull up bar. Det är faktiskt cirka 85% av sortimentet som har den här funktionen, så det förväntas nästan på en power rack ställning.

Förvaring av skivor - Cirka 50% av alla power racks har möjlighet att förvara viktskivor på sidorna. Detta är en praktisk funktion som underlättar träningen.

Sissy squat

Det finns ett ordspråk som säger: "Real men do sissy squats". Detta beror på att sissy squat isolerar dina quads (lårmuskler) bättre än någon annan övning.

Konstruktion - En sissy squat ställning har mycket små dimensioner och fungerar genom att placera in benen och därigenom använda din egen kroppsvikt som en belastning. Du kan hålla en viktskiva om du vill ha en större belastning, men det är knappast nödvändigt. Övningen på en sissy squat fungerar genom att sitta så långt ner i en squat du kan och resa dig upp igen. Detta är en av de mest hardcore övningarna för dina lår. Den är uppkallad efter en man från grekisk mytologi, kallad Sisyphus.

Belastning - Dessa sissy squat ställningar är så robusta att du inte kan förstöra dem - oavsett vilken vikt du behöver träna med.

Vilken skivstångsställning ska du välja?

Vilken skivstångsställning du bör välja beror mycket på de behov du har för stabilitet och maximal lastkapacitet.

Du ska välja en av de billiga ställningarna om du bara vill ha en bra träning hemma och vill göra squat samt bänkpress, med en maximal belastning på 180 kg.

Å andra sidan bör du välja en dyrare skivstångsställning om du vill betala extra för bättre stabilitet eller en lastkapacitet på över 180 kg.

Vi rekommenderar att du väljer ett stativ som är bultat eller svetsat ihop. Det kommer att ge mycket bättre stabilitet till stativet. De tvådelade modellerna är mycket flexibla, men förlorar också en viss stabilitet.

Vem har användning för en skivstångsställning?

Den som vill ha en seriös styrketräning kan använda en skivstångsställning. Squat och bänkpress är några av de viktigaste övningarna i styrketräning. Dessa övningar ingår i de så kallade "sammansatta" övningarna, vilka är övningarna som bygger mest muskelmassa.

Därför är en skivstångsställning ett måste för både hemträning och gym.

Skivstångsställning med safety bars

Safety bars är en av de viktigaste egenskaperna hos en skivstångsställning om du vill pressa dina träning till det yttersta.

Dessa säkerhetsstänger ger dig en säkerhet om du måste släppa eller tappar skivstången. Se därför till att få en ställning med denna funktion om du vill träna dig helt ut på gränsen.

Det finns många olika skivstångsställningar med safety bars. När du ska välja rätt modell bör du derför också titta efter den maximala lastkapaciteten..

Skivstångsställning med pull up bar

En skivstångsställning med pull up bar kan vara mycket praktiskt och passar perfekt, till exempel i crossfit träning.

Det här alternativet finns oftast bara på de större semi-professionella modellerna, eftersom det kräver mycket mer stabilitet.

Säkra att pull up baren har möjlighet för ett brett grepp.

Skivstångsställning med dip bars

Det finns några enkla ställningar som har inbyggda dip bars. Detta ställer att stort krav på hur smalt ställningen kan justeras.

Du bör vara noggrann med att undersöka hur smal ställningen kan justeras när du vill ha möjligheten att träna med dip bars. Det är väldigt individuellt hur smalt man utför en dip övning, så mät bredden på dig själv och se till att stativet kan bli lika smalt.

Skivstångsställning med förvaring av viktskivor

Det är extremt bekvämt med en ställning som kan lagra skivor. Det är dock långt ifrån alla ställningar som har möjlighet att göra det. Du finner det oftare på de stabila ställningarna.

För att kunna förvara viktskivor måste stabiliteten vara riktigt bra. Därför finns detta också bara på semi-professionella ställningar.

Förvaring ökar också stabiliteten på stativet, så om du har plats och budget för det, blir det en fördel för dig.

Maximal viktbelastning

Den maximala viktbelastningen är mycket viktig och detta visar också mycket på stativets grundläggande stabilitet.

Ju högre viktbelastning ett stativ kan hantera desto bättre stabilitet blir det.

De helt små ställningarna börjar med en max belastning på 120 kg, men du kan få en bärkapacitet på över 400 kg om det behövs.

Skötsel av en skivstångsställning

Ett squat rack behöver ingen speciell skötsel.

Det viktiga är bara att vara försiktig när du ställer höjden på ställningen. Vissa stativ kan skadas om du låter sidorna falla ner, från toppositionen, med full hastighet. Tänk dig därför om när du justerar din skivstångsställning.

De flesta ställningarna är gjorda för extrem användning och är därför mycket slitstarka.

Förvaring av en skivstångsställning

Tyvärr finns det sällan något riktigt bra alternativ för att förvara ett squat rack. Det finns inga modeller som kan vikas ihop och väldigt få som kan bli så smala att det kommer att betraktas som praktisk förvaring.

De flesta använder därför sitt träningsstativ som en fast del av träningsrummet. Stativet kan eventuellt hålla din skivstång när du inte tränar.


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Tillverkare
    Visa mer ()
  • Maximal viktbelastning
    Visa mer ()
  • Ram
    Visa mer ()
  • Justerbar totalhöjd
  • Maximal höjd
  • Minsta höjd
  • Justerbar bredd
  • Maximal bredd
  • Min. bredd
  • Safety Bars inkluderad
  • Möjlighet till förvaring av viktskivor
  • Tillbehör