Träningsmatta

En bra träningsmatta borde vara hörnstenen i varje träningspass, eftersom det möjliggör ett otroligt stort antal övningar såväl som en bra och effektiv utsträckning.

Träningsmattor finns i många olika tjocklekar, längder, bredder, färger och med olika tillbehör. I den här beskrivningen ska vi försöka beskriva de olika typerna så att du kan ta reda på exakt vilken träningsmatta du ska välja.

Huvudfunktionen hos en träningsmatta är att skydda din kropp mot skador och för att ge dig rätt balans. Det finns många övningar som äger rum på armbågar, knän och liknande, så det är oerhört viktigt att du skyddar dessa områden.
Om du inte tänker på att avlasta dessa områden kan du så småningom få skador och ömhet. En riktig träningsmatta ger dig det perfekta skyddet... Läs mer


Varför ska du skaffa en träningsmatta?

Utöver att en träningsmatta skonar dina leder mot hårt underlag kommer du att uppleva en mycket bättre komfort.

Alla träningsmattor är gjorda i god kvalitet, men det finns givetvis en skillnad mellan modellerna, beroende på vilken budget du har. I allmänhet är de lätta både  att förvara och transportera.

När du först kommer igång med träningen på en träningsmatta kommer du utan tvekan att få en bra effekt och inte minst glädjen i den funktionella träningen . Du kan göra ett extremt antal övningar på en träningsmatta och senare i den här beskrivningen ska vi granska några av de vanligaste.
Vi uppmuntrar dig dock att använda fantasin under övningar - det finns väldigt få övningar på en gymmatta som kan vara skadlig, eftersom du vanligtvis bara använder din egen kroppsvikt. Det gör träningen sund och skonsam för kroppen.

En träningsmatta kallas för olika namn, till exempel gymnastikmatta, fitnessmatta, skyddsmatta och mycket mer. Här på Apuls väljer vi att dela upp det i 2 kategorier; Träningsmatta och Yogamatta

Här på Apuls24.se hittar du de billigaste och bästa träningsmattorna på marknaden. Det finns bra möjligheter att hitta exakt den färg, storlek och kvalitet du vill ha.

Træningsmåtte

Vad kostar en bra träningsmatta?

Priserna på våra träningsmattor varierar lika mycket som färgerna och du kan därför hitta en matta från 89, - och upp till 1.499, -.

Trots den stora prisskillnaden görs ingen av våra träningsmattor i dålig kvalitet. Den största skillnaden mellan billiga och dyra modeller är varumärket samt att kvaliteten på de dyra, är målrättat träningscentren och mycket specifika behov.

Yogamattor är i allmänhet tunnare samt billigare än tjocka träningsmattor, eftersom mindre råmaterial måste användas för produktion.

Vilken träningsmatta ska du välja?

Nedan kommer vi att se över några av de detaljer du bör tänka på när du väljer en träningsmatta. Liksom alla andra inköp, är det viktigt att överväga varje detalj i produkten innan du köper, så du är säker på att du får rätt.

Du bör främst överväga tjocklek, typ, längd och egenskaper som upphängningshål och medföljande tillbehör.

Træningsmåtte størrelse

Tjock träningsmatta

En tjock träningsmatta är lämplig för övningar där du inte nödvändigtvis behöver ett perfekt "grepp" i underlaget. Ditt balans blir lite dårligare på en tjock träningsmatta, men i gengäld blir din komfort avsevärt bättre.

Denna typ av träningsmatta är idealisk för övningar där du främst ligger på mattan och till exempel gör sit-ups, övningar med träningsboll, utsträckning och mycket mer.

Den tjocka mattan är vanligtvis mellan 8 mm och 20 mm, men de vanligaste är 15 mm. Detta är en perfekt tjocklek för att ge dig optimal komfort.

Människor som ofta får ryggsmärta genom sit-ups, bör utan tvekan välja en tjock träningsmatta. Smärta under träning är demotiverande och, naturligtvis, inte hälsosamt.

En bra tjock träningsmatta ska vara mjuk och bekväm utan att vara för mjuk. Om det blir för mjukt, kommer det inte ge dig den nödvändiga stabiliteten och du kommer att förlora otillbörlig balans.
Om en träningsmatta är för mjuk är det ett tecken på dålig kvalitet. Här på Apuls24.se är du dock alltid säker på att du alltid får en bra kvalitet, eftersom vi helt enkelt inte säljer något annat.

Längden på en tjock träningsmatta varierar mycket mer än med yogamattor. De tjocka modellerna är tillgängliga från 76-200cm, men de flesta är mellan 140-180cm.
Bredden är typiskt 60cm, men vi har modeller som går upp till 100 cm i bredd.

Yogamatta

En yogamatta är betydligt tunnare och ger dig en mycket bättre kontakt med underlaget och balansen. Den goda balansen är alltavgörande under avancerade yogaövningar och andra övningar där du står upp.

Yogamattor finns mellan 2 mm och 8 mm. Den mest sålda tjockleken är 4 mm och det är perfekt för de allra flesta.

Den enda anledningen till att du behöver välja en yogamatta som är tjockare än den här är om du vill ha lite bättre komfort för rygg eller knä, i vissa specifika övningar.

En bra yogamatta ska vara fast och bestå av skum i hög kvalitet. Dessutom får den väldigt gärna ha en fin färg, så du sticker ut från mängden. Det fantastiska med yogamattor är att de finns i så många olika färger och mönster.

Yogamåtte

Yoga handlar också mycket om välbefinnande och mindfullness, så det är viktigt att du väljer en yogamatta som skapar det humör du vill ha.

Den typiska längden på en yogamatta är 172-173cm, eftersom det ger dig en optimal yta för att utföra övningarna.
Bredden är typiskt 61cm, men du kan få några modeller upp till 66mm.

Kort eller lång träningsmatta

Längden på din träningsmatta är mycket viktig för att du ska få rätt komfort. De korta träningsmattorna kan vara lättare att förvara, men de långa ger dig större frihet i träningen och ger dig bättre ligg-komfort.

En lång träningsmatta kan vara upp till 200 cm och de korta ner till 75 cm. Vi har dock flest mattor på 172-173cm.

Träningsmattans bredd

Bredden på din träningsmatta är också viktig för att ge dig optimal frihet och komfort. De allra flesta träningsmattor har en bredd på 61cm - det gäller faktiskt ca 70% av modellerna.

Du kan dock få en träningsmatta med en bredd ner till 50 cm om den måste vara så smal som möjligt och upp till 100 cm om du vill ha extrem frihet.

Om din träningsmatta ska användas för yoga rekommenderar vi klart en bredd på 60 cm eller mer för att ge dig optimal frihet.
Det är speciellt under yoga övningar som childs pose, seated head to knee, sage pose, twisted sage pose och många fler, där du har stor nytta av en yogamatta som är mer än 60 cm bred.

Bredden på en träningsmatta till utsträckning samt vanlig träning beror mer på dina individuella behov.

Sit-ups, ryggsträckning, crosscross, sidbenslyft är alla övningar där du inte behöver ha en bred träningsmatta.

Det är dock trevligt att ha en extra bred matta så du inte ska koncentrera dig om att hålla din innanför mattan och där en större del av kroppen kan ligga bekvämt.

Ytan på träningsmattan

Ytan på en bra träningsmatta ska vara halkfri och ge dig en bra balans. De flesta träningsmattor har olika former på ytan. Det är väldigt individuellt, från person till person, vilken yta man föredrar på sin träningsmatta.

Det är emellertid vår erfarenhet att den lätt knottriga ytan ger bästa greppet, under yogaövningar och liknande, där du har en bred fot- eller handposition. Om detta är syftet rekommenderar vi denna yta.

Den knottriga ytan är mer irrelevant för en tjock träningsmatta, eftersom den oftast inte kommer att användas för stående övningar ändå.

Træningsmåtte overflade

Träningsmatta med upphängningshål

Upphängningshål kan vara mycket praktiska om du behöver ha flera träningsmattor förvarade i så lite utrymme som möjligt.

De olika tillverkarna av träningsmattor är lyckligtvis ganska överens om hur brett dessa hål borde sitta och därför är avståndet typiskt 49cm. Om du behöver några träningsmattor som har en okonventionell bredd, kan du få justerbar upphängning.

Det finns en stor skillnad i hur många träningsmattor varje upphängning kan bära. Naturligtvis beror det helt på hur tjocka mattorna är och hur långa stängerna på upphängningen är.

Vanligtvis kan en väggmonterad upphängningsanordning hantera 15 träningsmattor och en golvmodell, klarar av samma antal. Golvmodellerna har dock normalt krokar på varje sida, så att du kan förvara upp till 30 träningsmattor. Denna typ av förvaring till träningsmattor är idealisk för fitnesscenter, men ses sällan för privat bruk. Det finns helt enkelt inga förvaringssystem utformade för ett litet antal mattor. Därför är den bästa lösningen för att förvara en träningsmatta i hemmet, blott att rulla ihop och sätta ett gummiband runt det.

Ab mat

Under de senaste åren har en ny form av träningsmatta kommit, kallad Ab mat. Den här lilla kudden kan knappast beskrivas som en matta, eftersom den typiskt är 70 mm tjock.

Ab mat riktar sig direkt till träning av bukmuskulaturens och säkerställer att du får ut det mesta av ditt träningspass. Vi har många förfrågningar, från personer som inte förstår varför en ab mat är den perfekta träningsmattan om du vill ha markerade magmuskler. Nedan får du en djupgående beskrivning av varför du ska använda just en ab mat..

Liksom alla andra övningar är det viktigt att din muskel utför full rörelse, från början till slut. Om du tränar med hantlar måste din arm gå hela vägen från axeln till den utökade positionen. Detta säkerställer att du aktiverar muskeln fullt och ger det bästa resultatet. Exakt detsamma gäller träning av buksmuskler.

abmat

Korrekt utsträckning av musklerna, under sit-ups, uppnås genom att skapa 2 böjningspunkter - en i ryggraden och en annan i bäckenet. Ländkotan i ryggen måste faktiskt ha en vinkel på 15-30 grader bakåt och bäckenet måste vara i något som kallas "främre lutning" (anterior tilt) på 10-15 grader.
Dessa grader har nog inte stor betydelse när du läser dem för första gången, men beskrivningen ovan är den vetenskapligt bästa metoden att utföra en sit-ups på. Den fulla utsträckningen som du vill uppnå kommer att ge dig en extrem effekt av dina crunches.

Sådan placerer du din ab mat

En ab mat ska placeras under länden, med den längsta sidan pekande mot dig. När du sedan sträcker magmusklerna i rörelsen, kommer din mattan att se till att ge din rygg den rätta vinkeln enligt ovan.

Om föremålet med att skaffa en träningsmatta är att utföra magövningar och få några hårda magmuskler, är det ideelt att komplettera med en ab mat. En träningsmatta är oumbärlig, men det är också en ab mat om du vill ha de magmuskler som vi alla drömmer om.

Förvaring av träningsmatta

Det finns flera olika alternativ med att förvara träningsmattor.

Om träningsmattan ska lagras i hemmet är det bästa alternativet, helt enkelt att rulla ihop din träningsmatta och placera den i ett hörn så den inte rullar upp. Men detta skulle inte fungera på ett gym eftersom de skulle få en enorm hög av träningsmattor. Här används ett golvstativ eller en ställninge för montering på väggen.

Fitnessmattor kan naturligtvis också staplas i hörnet, men det kommer inte att vara optimalt för mattorna och inte alls om det är tjocka träningsmattor på mer än 10 mm. Träningsmattorna längst ner kommer faktiskt att bli platta och förlora sin mjukhet.

Træningsmåtte opbevaring

Tillbehör till din träningsmatta

Det finns flera typer av tillbehör som kan köpas till din träningsmatta. De primära är väska, bärrem och rengöringsvätska.

En bärrem är det mest utrymmebesparande sättet att förvara och bära en träningsmatta. Om den träningsmatta du har köpt inte levereras med ett resårband för förvaring eller bärrem, kan det vara en bra idé att skaffa en. Detta underlättar förvaring och transport.

Väskan är den perfekta lösningen om du till exempel behöver ta med en yogamatta till yogastudion, men måste också ha ombyte, hygienprodukter och mycket mer med dig. Väskarna för träningsmattor finns i många olika former och färger, beroende på hur mycket utrymme du behöver.

Rengöringsvätskan är idealisk för dem som vill ha en helt ren matta och sköta den så bra som möjligt. Den rengöringsvätska som du kan få för träningsmattor innehåller ofta eteriska oljor som dödar bakterier och lukt.

Annan träningsutrustning till bruk med träningsmatta

Av andra typer av träningsutrustning som kan användas med träningsmatta, kommer vi särskilt att betona bollen.
En av de bästa kärnövningarna kallas Ab Ball Pass och utförs genom att flytta din gymboll mellan ben och armar. Den svåra delen av träningen kommer när bollen måste röra marken efter överlämnandet från armar till ben och vice versa.

Gummiband är också idealiska med träningsmatta, eftersom du kan göra många övningar med denna kombination av utrustning. Speciellt gummibandstypen, kallad "stretch band", är idealisk för detta.
Stretch band placeras runt anklarna och tränar därmed dina benmuskler genom att lyfta ena benet när du ligger på sidan. Du kan också sätta gummibandet runt dina fötter och träna dina armar genom att dra i gummabandet.
Båda dessa övningar blir mycket bekvämare med en bra träningsmatta.

En annan möjlighet är utsträckning och massage med en skumrulle. Här är det en stor fördel att ha en träningsmatta, eftersom den stora delen av sträckningarna sker på golvet.

Træningsmåtte tilbehør

Vi rekommenderar dessa märken

Det finns många olika märken som producerar träningsmattor och därför är det också en djungel att hitta rätt tillverkare.

I allmänhet är kvaliteten, från alla våra tillverkare, mycket hög. Därför är det bäst att titta på parametrarna ovan innan du väljer ett varumärke. Det bästa är att välja några träningsmattor som uppfyller alla dina krav ovan och bestämmer dig för en av tillverkarna.

Om vi ska markera några tillverkare som producerar utomordentligt bra träningsmattor som ger stort värde för pengarna kommer detta att vara ett av följande:

  • cPro9
  • Gaiam
  • Reebok
  • Abilica

Dessa 4 märken ger bra valuta för pengarna. cPro9 är varumärket som ger dig mest valuta för pengarna och Gaiam är varumärket som ger dig absolut bästa kvalitet och finaste färger.

Oavsett vilket märke av träningsmatta du väljer, går det inte mycket fel för alla våra tillverkare, framställer generellt en riktigt bra kvalitet.

Utsträckning på en träningsmatta

En träningsmatta är mycket viktig om du vill ha en djupgående utsträckning. Det finns många stretch övningar som äger rum stående och sittande, men riktigt många utförs liggande.

Alla typer av träningsmattor kan användas i stor utsträckning, men de tunna yogamattorna är dock mest idealiska vid stående utsträckning eftersom de ger bäst kontakt med underlaget. Annars är det en tjockare träningsmatta som är bäst. 

Övningar på en träningsmatta

Nedan beskrivs ett antal träningsövningar som du kan utföra på en träningsmatta. Vi hoppas kunna ge dig inspiration och en god start med träningen på en träningsmatta. Om du behöver mer vägledning är du välkommen att kontakta oss via telefon eller e-post.

Bird Dog - stärker Kärnmusklerna och balansen

Startposition - Stå på alla fyra med knäna mot träningsmattan. 

Rörelse - Lyft högerbenet och vänsterarmen simultant och föreställ dig att fingerspätsarna vs. hälen drar i var sin riktning för att ge ett ultimat sträck och aktivering genom hela kroppen. Håll sträcket i 5 sekunder varefter du igen långsamt sänker arm och ben ned. Byt arm och ben och upprepa rörelsen. 

Tempo - Lååångsamt och kontrollerat. 

Træningsmåtte øvelse

 

Elbow Plank With Side Step - stärker kärnmusklerna och balans

Startposition - Stå i plankan, på armbågar och tår. Spänn upp i rygg och mage, sug naveln in och håll nacken i förlängning av ryggen.

Rörelse - Lyft ena benet från underlaget. Kör benet ut til sidan 30-45 grader, nudda golvet med tårna och hör tillbaka igen. Byt ben. (touch-step) Upprepa 15 gånger.

Tempo - Moderat - men behöver du ökad belastning kan du göra rörelserna långsammare. Ev. kan du använda ett Stretch band, gummiband, runt benen. 

 

Plank Rows - Stärker triceps och kärnan

Startposition - Stå i plankan, med händerna på två hantlar och tårna i golvet. Spänn upp i rygg och mage, sug naveln in och håll nacken i förlängning av ryggen. 

Rörelse - Höj den ena hanteln upp till bröstet och ned igen. Byt arm. Håll kroppen så stabil som möjligt och fokusera på att rörelsen bara ligger i armen. Upprepa rörelsen 10 gånger / arm. Är detta för lätt bör du välja tyngre hantlar. 

Tempo - Långsamt och kontrollerat

 

Front Raises - Stärker kärnmuskler samt axlar

Startposition -  Stå i plankan, med händerna på två hantlar och tårna i golvet. Spänn upp i rygg och mage, sug naveln in och håll nacken i förlängning av ryggen. 

Rörelse -  Höj den ena hanteln rakt upp framför dig och ned igen. Byt arm. Håll kroppen så stabil som möjligt och fokusera på att rörelsen bara ligger i armen. Upprepa rörelsen 10 gånger / arm. Är detta för lätt bör du välja tyngre hantlar. 

Tempo - Långsamt och kontrollerat

 

Tabletop Bridge

Startposition - Sitt på rumpan med böjda ben och fötterna mot underlaget framför dig. Armarna är lite bakom dig med handflatorna mot underlaget, fingrarna pekar mot dig. 

Rörelse - Rörelsen ligger i höften, och denna pressar upp tills din kropp tar formen av ett bord (tabletop). Håll positionen 5-10 sekunder och sänk rumpan till underlaget igen. Upprepa 15 gånger

Tempo - Långsamt och kontrollerat. Ju långsammare, desto större belastning. 

 

Ab ball pass

Startposition - Ligg på ryggen på din träningsmatta. Håll din pilatesboll mellan händerna över huvudet. Tänk på att aktivera magen, sug naveln ned mot underlaget och tänk på att länden har kontakt med underlaget hela tiden.  

Rörelse - Höj både armar och ben sträck upp mot taket så de möts framför dig. Överlämna bollen till benen, spänn benen in mot bollen. Sänk nu armar och ben ned mot golvet och upp igen. Överlämna bollen till armarna och sänk armar och ben till golvet igen. Upprepa mönstret från början. Repetera 10-15 gånger. Är denna övning för lätt kan du byta ut pilatesbollen med en medicinboll med vikt. 

Tempo - Långsamt och kontrollerat. 

Fitness mat exercise

 

 


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Tillverkare
    Visa mer ()
  • Typ
    Visa mer ()
  • Typ
    Visa mer ()
  • Svårighetsgrad
    Visa mer ()
  • Tjocklek
    Visa mer ()
  • Justerbar längd
  • Längd
    Visa mer ()
  • Bredd
  • Material
  • Upphängningshål
  • Tillbehör
  • Handtag
  • Material på handtag