Viktväst

En viktväst kan vara ett bra träningsredskap om du vill ha en större belastning i träningen.

Det finns många olika vikter tillgängliga, så det kan vara en djungel att hitta rätt modell. Vi vill i denna guide kasta ljus på skillnaderna på de olika viktvästarna inom vårt sortiment.

Här på Apuls24.se har vi ett stort urval av viktvästar och har därför möjlighet att hitta den rätta för just ditt behov... Läs mer


Vad är en viktväst?

En viktväst är en solid väst, där du kan fästa extra vikt till din kropp. Detta är idealiskt i träningsövningar där du använder din egen kroppsvikt som en belastning. Det betyder att du kan använda en viktväst för många olika träningsformer.

Oavsett om du tränar löp, crossfit, regelbunden styrketräning, simning eller något annat, kan du använda en viktväst.
Faktum är att det finns väldigt få sporter där en viktväst inte kan användas - bara välj rätt vikt. Vikten av en viktväst måste givetvis passa den övning du gör så att du säkerställer en hälsosam aktivitet av träningen.

vægtvest crossfit

En justerbar viktväst är speciellt användbar eftersom du enkelt och snabbt kan justera belastningen. Det är viktigt att du ökar lasten gradvis när du börjar träna med en viktväst. Din kropp måste vänja sig till den ökade belastningen och därför bör du börja lugnt och skonsamt.

Utformningen av vår viktväst är väldigt annorlunda, beroende på varumärke och modell. Vi har till och med en typ som är gjord speciellt för kvinnor. Detta garanterar optimal komfort och att den inte hoppar runt när man tränar.

Viktvästen har vikten jämnt fördelad så att du har rätt balans. Det är dock viktigt att du också tänker på att fördela vikten korrekt när du ökar önskad vikt i västen.

Viktvästar har alltid varit populära, men de har blivit extra populära pga. crossfit trenden.

Varför anskaffa en viktväst?

Du bör anskaffa en viktväst om du vill maximera fördelarna med ditt träningspass. Nästan oavsett vilken typ av träning du gör, kommer du att kunna maximera din träning.

Under crossfit träningen kan du till exempel använda västen för push ups, pull ups, box hopp, löpning, squat, kettlebell övningar och många, många andra övningar.

Vikten av en viktväst ger dig extremt effektiv styrketräning och stärker din uthållighet.
Om du inte har försökt träna med en viktväst innan, kanske du tror att 30 kg är inget speciellt, men vi garanterar att träningen blir mycket, mycket svårare.

Du kan bära precis vad du vill ha i din viktväst och det är snabbt att lägga på.

vægtvest

Det är mycket viktigt att du väljer en viktväst som har bra justeringsmöjligheter så att den kan sitta ordentligt på kroppen. Om du under träning känner att din väst rör sig och hoppar för mycket, bör du strama åt den. Om du fortfarande tycker att viktvästen "hoppar och dansar" när du använder den, ska du överväga om det är rätt modell du använder. 

Om du vill ha mer av din funktionella träning i romerska ringar, med suspension trainer eller liknande, är en viktväst rätt för dig.

Vad kostar en bra viktväst?

Priserna på viktvästar varierar mycket och hänger ihop med kvaliteten. Ju dyrare en viktväst är desto bättre kvalitet blir det.

Du bör titta på ordinare priset på viktvästen för kunna vurdera västens prisnivå. Vi har ofta några väldigt bra erbjudanden och det är därför svårt att vurdera västarna blott vid att se på våra nedsatta priser.

10 kg viktväst

Om du letar efter en viktväst på 10 kg eller mindre börjar priserna på cirka 500, - och beroende på vilken design du önskar kan priserna gå över 1000, -.
Denna låga vikt på 10 kg kräver inte det stora av västen som ska passa ordentligt på kroppen.
Men var försiktig om du måste utföra övningar där du kryper längs marken. Här behöver du en viktväst, i betydligt bättre kvalitet, eftersom det annars kommer att slitas snabbt på framsidan. Här vill vi framhäva cPro9-modellerna som särskilt hållbara.

20 kg viktväst

Om du letar efter en 20 kg viktväst, börjar priset från ca 1,500, - men här kommer prissteget till 30 kg inte vara så stort. Därför rekommenderar vi starkt att du väljer en 30 kg istället.

vægtvest

30 kg viktväst

För en viktväst på 30 kg, börjar också priset ca 1,500, men vi har regelbundna erbjudanden på viktväst från cPro9. Det är självklart här att du får de flesta alternativen, för om du vill börja med 5 kg, kan du välja att börja med det.

En viktväst i denna viktklass kommer att ha goda möjligheter att spänna fast och vara lätt att justera.
Denna viktkategori kommer att kräva betydligt mer från västens konstruktion och din montering. Det är viktigt att du monterar västen korrekt och dra åt det ordentligt.

Vilken viktväst ska du välja?

Som du kan se ovan finns det gott om möjligheter att komma igång billigt med träningen och marknaden är generellt sett ganska låg.
Du borde välja en viktväst som är överkomlig, men också en som kan utvecklas med din styrka.

När du väl har börjat med träningsvästen, kommer du snabbt att känna en snabb förstärkning av dina muskler. Därför är det också mycket troligt att den vikt som känns oföränderligt tung idag kommer att kännas för lätt om 6 månader.

Köp därför en viktväst som kan börja på rätt nivå, men gå hela vägen till dina ambitioner - och helst lite över.

Spännet är väldigt viktig så att du säkerställer rätt komfort och funktion under dina övningar.
Om vi ​​ska framhäva en produkt med perfekt fastmontering är cPro9 30 kg-modellen bäst. Här får du ett mycket stark spänne samt möjlighet att dra åt den efter att du har monterat den. På det sättet kan du vara säker på att den sitter helt rätt.

Viktvästen från cPro9 är gjord av extremt stark polyester / neoprenkvalitet och utan jämförelse, den mest hållbara modellen på marknaden.

Justerbar viktväst

Vi har nu bestämt att västen med justerbar vikt är det bästa köpet. Nästa fråga du bör ställa dig är nu vilken typ av viktblock som finns i din viktväst.

Det finns främst två typer av viktblock

  • Sandpåsar
  • Massiva metall viktblock

Vægtvest vægtklodser

Sandpåse

Sandpåsar är den billigaste lösningen, men också den som är mest instabil under träningen. Vi rekommenderar endast att man använder sandpåsar om det är en viktväst med låg vikt och man inte använder den för övningar med hög aktivitet.

I övningar med hög aktivitet kommer du att upptäcka att påsarna med sand kan hoppa upp och ner. Detta ger dig en obalans och dålig komfort.

Sandpåsarna kan dock vara en utmärkt lösning om du bara vill ha en billig viktväst, eftersom de är billigare att producera.

Sandpåsarna kan vara en fördel på en viktväst som är tillverkad för kvinnor. Detta beror på att de massiva viktblocken, inte i samma utsträckning, kan formas efter kroppen.

Det är långt ifrån alla kvinnor som behöver en särskild viktväst som är avsedd för kvinnor, men om du har det, rekommenderar vi att du bara har massiva metallblock på ryggen.

Massiva metall viktblock

En viktväst med massiva viktblock sitter mycket bättre fast och har därmed bättre komfort.

Du kommer också att upptäcka att en viktväst med dessa viktblock blir enklare att justera i vikt, eftersom blocken glider lättare upp och ner i fickorna. Metallvikten väger vanligen 900-1000 gram per. stycke.

En viktväst med massiva metallblock har en mycket mindre benägenhet att hoppa under träning.

Vikerna kommer också att öka den totala hållbarheten hos en viktväst. Det beror på att de små sandpåsarna alltid riskerar att gå sönder - oavsett hur bra kvaliteten är.
Metallvikterna är extremt solida och vi har hittills inte haft ett enda klagomål om detta.

Viktväst till träning

Funktionell träning med viktväst, ökar ditt utbyte avsevärt och säkerställer att du alltid har möjlighet att öka din styrka - oavsett hur stark du är.

Den funktionella träningen, med viktväst, utförs på exakt samma sätt som utan. Du måste dock vara noga med hur din hållning är i ryggen. Därför rekommenderar vi att du har erfarenhet av funktionell träning innan du ökar med en viktväst.

Om du har bra erfarenhet av funktionell träning, kommer din kropp att ha lagrat rörelsen såväl som kroppshållning i ditt minne och du kommer därför att märka om du utför träningen felaktigt.

vægtvest til træning

Från funktionella övningar där du kan använda en viktväst, kan vi nämna push ups, squats, suspension trainer, romerska ringar, kettlebell träning, battle rope övningar och mycket mer.

Kom dock ihåg att du väljer rätt vikt så att du börjar skonsamt.

Viktväst till crossfit

En viktväst är idealisk för crossfit. En av de mest typiska crossfit övningar där en viktväst används är burpees. Här kommer du att känna en mycket hög ökning i svårigheter och en stor effekt på din styrka!

Du kan också använda en viktväst för andra crossfit övningar som pull up, push up, squat, jumping jacks, wall sit, plankan, side plank, lunges och många fler.

En crossfit viktväst ska kunna nå maximal vikt på 30 kg så att du kan få ut det mesta av alla övningar. Välj därför en 30 kg väst för crossfit.

Viktväst till löpning

En viktväst kan också vara ett superträningsredskap för löpare. Här kan en viktväst som kan gå upp till 10 kg dock vara riklig och det vill vara ytterst få som kommer helt där upp i belastning.

De flesta löpare väljer en viktväst på 3-5 kg eller en väst som kan anpassas till denna belastning.

Om du ska använda din viktväst för att springa, tänk mycket på kroppens belastning när du landar på marken. Denna belastning ökar väsentligt när du använder en viktväst - även om den har en låg vikt.

Så var noga med att börja skonsamt, med mycket låg vikt - det är viktigare för löpare än för någon annan sport. Var också medveten om att du har några bra löparskor, med bra stötdämpning.

vægtvest til løb

För löpträning är en justerbar viktväst det enda alternativet. Fasta modeller kommer inte att vara tillräckligt flexibla för att ge dig en mild start. Börja med bara 2 kg i västen och arbeta dig långsamt upp.

Du kommer att uppleva den bästa effekten av din löp träning med en viktväst om du löper uppför en backe. Detta ger de mest skonsamma förhållandena för dina knän och ankler och ger en super hård träning. Du kan ha en större belastningen under den här typen av löpträning än om underlaget är horisontellt eller nedåtgående.

Du bör överväga att skaffa en viktväst, med inbyggda reflexer, om du behöver den för att springa. Det ökar din synlighet och säkerhet under träning.

Viktväst till pull ups

Om du söker en extra utmaning för dina pulls ups, är en viktväst perfekt.

Du ska utföra övningarna helt som du brukar göra, men också vara uppmärksam på din hållning här.

En viktväst är ett väsentligt lättare alternativ för att öka lasten i en pull up bar än ett dip bälte. Dip bältet tar betydligt längre tid att justera och vikskivan kommer ofta att vara i vägen. En viktväst kommer att sitta ganska naturligt och kommer inte att genera. 

Oavsett hur stark du är, kommer en justerbar viktväst på upp till 30 kg att ge dig ett hardcore träningspass!

Viktväst speciellt till kvinnor

Vissa viktvästar är gjorda speciellt för kvinnor. Detta beror på att vissa kvinnor hittar en normal viktväst som ska vara bekväm att bära. En viktväst ger en stor belastning på bröstet och därför har modeller gjorts som inte ger någon belastning här.

Denna speciella typ av viktväst har en design som en vanlig ryggsäck där all last är på baksidan. Därför är den enda delen på framkroppen de två remmarna. 
 

vægtvest kvinder

Attachment väst

Det finns en typ av väst som i början inte har någon viktbelastning, men å andra sidan är det möjligt att klämma fast alla typer av utrustning. Denna typ av väst kallas en Attachment väst.

Denna västtyp har många olika fästpunkter, med metallringar, där du kan spänna på en crossfit släde, gummiband och mycket mer.

Jordan är speciellt bra för tillverkningen av denna typ av väst.

Material

När du skaffar en viktväst är det väldigt viktigt att titta på materialet. Materialens kvalitet och priset hänger lyckligtvis ganska bra ihop på den här marknaden.

Du måste överväga hur slitsamt din träning kommer att vara för västen. Om du behöver din viktväst för löpning, är belastningen på materialet minimalt. Här kan du enkelt välja en av de billigare viktvästarna.

Om du ska använda västen för crossfit är kvaliteten mycket viktigare, eftersom det kommer att bli föremål för mycket större slitage.

De mest känsliga vikterna är gjorda av nylon, så undvik att skaffa en sådan modell om den ska användas för crossfit eller träning med liknande slitage.

Spänne typ

Spännetypen är viktigt att överväga så att du kan se till att viktvästen kan spännas optimalt.

Det finns generellt 3 kombinationer av spännen:

  1. Klick-spänne
  2. Kardborreband
  3. Kardborreband och klick-spänne

Den bästa lösningen är kombinationen med både kardborreband och ett klickspänne, eftersom det gör montering 100% flexibel. Om du har den här kombinationen kan du fästa spännet i din viktväst, precis där du vill ha det för bästa komfort. 

Vægtvest spænde type

Förvaring av viktväst

Lyckligtvis är förvaringen av en viktväst ganska lätt. Den är flexibel och kan antingen rullas ihop eller ligga plant.
De extra viktblocken kan lagras i viktvästen själv, eller i en låda bredvid den.

Du kan eventuellt förvara viktvästen i pappkartongen från levereras, eftersom de vanligtvis passar precis rätt. Det kommer att vara särskilt användbart om du väljer en viktväst på 30 kg eftersom de är lite mer opraktiska att flytta runt på utan en låda.

Tillbehör till din viktväst

Det finns många typer av träningsutrustning som kan göra din träning med en viktväst roligare och effektivare. Här kommer vi med några exempel på träningsredskap som du bör överväga att skaffa, tillsammans med din viktväst.

En pull-up bar eller romerska ringar är några av de mest populära i samband med en viktväst. Vi kan också rekommendera en suspension trainer eller push-up bar.

Det är också självklart att bära en viktväst i samband med många kettlebellövningar. Viktbelastningen i en viktväst sitter mycket nära kroppen och är därför perfekt för kettlebellövningarna.

Om du verkligen vill ha en hardcore träning, kan du kombinera din viktväst med ett ab-hjul. Detta kräver dock att du har 100% kontroll över dina ab-hjulövningar innan du startar någon extra belastning. Börja med mycket låg vikt!

Oavsett vilken typ av träningsredskap du väljer att kombinera med din viktväst, är det viktigt att du tar en titt på maximal användarvikt. Du bör självklart välja utrustning som kan hantera din kroppsvikt inklusive maxvikten i viktvästen.

Du kan kombinera en viktväst med många typer av träningsredskap och övningar. Därför låt bara fantasin och förnuften sätta gränsen. Överväg alltid, om övningen du gör, ger rätt hållning i ryggen - rank rygg eller låg vikt!

Vi rekommenderar dessa märken

Det finns många bra märken som producerar viktvästar och de flesta har flera olika modeller. Det ger ett stort urval så att vi kan hitta rätt modell, oavsett dina behov. Det finns dock några märken som vi framhäver högre än andra.

De rekommenderade varumärkena är enligt följande:

  • cPro9
  • Adidas

Dessa två märken ger dig bra valuta för pengarna. Speciellt märket cPro9 ger några västar som är extremt slitstarka. Vi har verkligen inga klagomål på deras viktvästar och det här är en bra indikation på att kvaliteten är i topp.

Övningar med en viktväst

Nedan bjuder vi på ett antal övningar som du med fördel kan utföra med en viktväst.

Övningarna utförs i princip på samma sätt som utan viktväst, men du måste vara ännu mer säker på att du utför dem korrekt. 

Den ökade vikten kan ge dig en extrem effekt, men ger också en mycket större belastning på din kropp. Du bör därför se till att du har stor erfarenhet av att utföra övningarna innan du använder en viktväst.

När du har gjort en övning många gånger, memorerar din kropp rörelsesmönstren. Du kommer därför att ha lättare att ha rätt hållning och märker om något är fel.

vægtvest øvelser

Pull up
När du har kommit i din viktväst och spännt fast den ordentligt är du klar att starta denna övning. 

Du börjar med att ta ett brett grepp på din pull up bar. Under denna övning kommer dina armar att ha en 90 graders vinkel när din underarm är horisontal under träning.

Du drar dig nu upp med dina armar. Precis som alla andra övningar i styrketräning är det mycket viktigt att du utför den fulla rörelsen. Du måste gå hela vägen upp med hakan och hela vägen ner för att få full nytta. Det är dock viktigt att du inte anstränger hals eller nacken för att nå stången. Det är dina armar som måste göra övningen, så fokusera på dessa.

Om du inte kan dra dig upp utan att anstränga hals eller nacken, bör du minska vikten i din viktväst. För hög vikt skadar mer än det är fördelaktigt, så märk efter om du utför dina pull-ups korrekt.

Du sänker kroppen långsamt igen. Det är en bred missuppfattning att den största effekten kommer från lyftningen. Nedgången kan ge dig åtminstone lika mycket, så sänk kroppen långsamt och låt dina muskler märka vikten från din väst och kropp.

Se till att sträcka dina armar hela vägen ut. När du kan utföra 10-12 pull ups utan att anstränga din kropp, kan du sakta öka vikten i din viktväst.

Push up

Push Up övningens rätta prestanda betyder att du att lyfter ca 60% av din kroppsvikt med dina triceps och bröstmuskler. Det är därför en perfekt övning inom funktionell träning och bör vara en fast del av all styrketräning.

En viktväst kan göra träningen ännu effektivare.

Du startar dina push ups i den bekanta positionen på alla 4. Händerna i axelbredd och kroppen helt rank.

Det är här du tydligt kan känna om vikten i din viktväst är högre än vad den borde vara. Du kommer att ha svårt att hålla den raka hållningen. 

När du böjer armarna, håll din raka hållning och håll dina armbågar in mot kroppen. De behöver inte röra sidan, men bör bara vara nära kroppen. Många tror att armbågarna ska vända ut, men det borde de helst inte.

När du kan utföra 10-12 perfekta push ups, kan du öka vikten i din viktväst.

vægtvest push up


 

Wall sit

Övningen Wall sit, är en annan perfekt övning, med en viktväst.

Du börjar övningen stående med ryggen upp mot väggen. Du står ca. 60 cm från väggen, med ca. 15 cm avstånd mellan fötterna.

Du lutar nu mot väggen och sänker rumpan så att ryggen och benen har en 90 graders vinkel.

Det är viktigt att dina knän inte når ut över dina tår. Om detta är fallet flyttar du fötterna lite fram.

En viktväst ökar belastningen avsevärt, så börja skonsamt med låg vikt.

Håll den här positionen i 20-60 sekunder. Om du kan stanna längre än detta bör du öka vikten i din väst.

Triceps dip

Triceps dip övning stärker dina triceps muskler. Detta är en perfekt övning att kombinera med en viktväst, eftersom den ökade belastningen inte böjer ryggen i fel riktning. Det kräver därför mindre erfarenhet att utföra dem ordentligt, med ökad belastning av en väst.

Du kan utföra triceps dip, från en stol, en träningsbänk, en plyobox eller liknande. Du börjar med att sitta på bänken och dra tillbaka dina axlar. Det är viktigt att du rätar ut och håller en rank rygg. Du är nu redo att göra övningen med din viktväst.

Stötta armarna mot bänken med axelbredd och flytta din kropp ut från bänken så kroppen hänger mellan benen och armarna. Sänk din kropp så att dina triceps är nästan horisontella. Se till att du sänker din kropp med dina triceps och inte bara rör dina höfter fram och tillbaka.

Håll den här positionen i 1-2 sekunder och pressa sedan kroppen upp igen.

När du kan göra 10-12 av denna övning bör du öka vikten i din viktväst.
 

Lunges

Lunges är en annan perfekt övning för en viktväst. När din viktväst är ordentligt monterad och spänd fast, står du rankt och med fötterna i axelbredd.

Nu tar du ett steg framåt och böjer det bakre knäet ner till marken. Det är mycket viktigt att ditt främre knä inte kommer framför tårna. Om så är fallet, ta ett längre steg.

Håll den här positionen i 1-2 sekunder och pressa sedan kroppen upp igen. Byt ben.

Du kan också göra lunges med hantlar, men en viktväst ger dig en mera balanserad vikt som du inte bör koncentrera dig på. Du kan ha 100% fokus på träningen.

vægtvest lunge

 


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Tillverkare
    Visa mer ()
  • Viktbelastning
    Visa mer ()
  • Justeringsintervall
    Visa mer ()
  • Justerbar
  • Antal vikter
  • Spännetyp
  • Material i vikterna
  • Yttermaterial
  • Tillbehör