Hyperextension

Hyperextension är en av de mest populära övningarna i styrketräning. Det är en övning som ofta används som träning och komplettering till marklyft. Trots att träningen ger målriktad träning för din länd, tränar den både bakbenen och rumpan.

Få en stark länd med hyperextension

Det finns många sätt att utföra.. Läs mer


Det finns många sätt att utföra träningen på, vilken maskinen är bland de mest använda.

Det finns flera fördelar med den populära träningen av ländryggen:

  • Få en starkare länd och rygg
  • Bli bättre till att utföra en mängd andra styrketränings övningar
  • Låg grad av teknik så alla kan träna 
  • Många redskap kan användas för att utföra träningen

När du vill träna din ländrygg är det fördelaktigt att du använder en maskin för ändamålet. Detta kan hjälpa dig att utföra träningen korrekt. Och det möjliggör också att lägga till vikter så att du kan skapa progression i träningen.

Maskinen ger dig träning i att röra ryggen i olika positioner som ger ökad rörlighet och smidighet i överkroppen.

Dessa hyperextensionsmaskiner är enkla redskap som kan användas både privat och professionellt. De tar inte upp mycket utrymme, trots att de ger gott om träningsförmåner.

På Apuls24.se strävar vi både efter att erbjuda den bästa utrustningen för både privat och professionell och vi vägleder dig för att få ut mesta möjliga av din träning.

Därför hittar du i denna guide både råd, inspiration och vägledning för att komma igång med hyperextensions.

Back extensions till effektiv og målrättad träning av ländryggen

Back extensions är en annan term för hyperextension. Som namnet antyder är det ryggen som ligger i fokus.

Om du inte redan gör övningen för att stärka både rygg och länd, finns det bra skäl att börja. Det är av stor betydelse för dig både i träningsförhållanden och i allmänhet att ha en stark ländrygg. En stark länd och rygg hjälper till att skapa en stabil och stark kroppsställning. Och med styrketräning i ryggen och länden kan du minska risken för kollaps i ryggen på lång sikt.

Under vardagen utsätts våra ryggar för krokiga positioner och belastningar från lyft, vridning och smartphone-tittande.

Hyperextensions kan användas för många träningsändamål och av många personer:

  • Rehabilitering av rygg och ländar
  • Skadeförebyggande
  • Bättre hållning
  • Ökad styrka till förmån för annan träning samt i allmänhet

Med hyperextensions skapar du en smidigare rygg och en starkare länd.

Det är långt ifrån bara fitnessutövare som använder hyperextensions. Övningen är idealisk för återhämtning av ländryggen. Den stora fördelen med träning med en speciellt utformad maskin för ändamålet är att de är justerbara. Härigenom kan du skapa din tränings progression som du själv behöver.

En ryggträningsmaskin kan användas och justeras av alla. Det är lätt att arbeta med och det garanterar att du gör dina övningar för att träna ländryggen ordentligt.

Hur gör jag hyperextensions på en ryggträningsmaskin?

En ryggträningsmaskin är en fast del i samtliga gym. Det kräver inte en hög grad av teknisk kunskap för att kunna utföra träningsövningarna av ländryggen korrekt.

Du måste dock vara medveten om praktiska förhållanden som är viktiga för ditt utbyte av träningen med maskinen.

Maskinen är utformad med justerbara inställningar för både höjden på den övre kudden (vilken måste vara placerad på lårens övre del) och för fotstödet.

Det är viktigt att du alltid börjar genom att ställa in maskinen för hyperextension som passar dig. Benen ska kunna vara nästan helt stäckta när du utför övningen. Det finns ofta ett handtag på stången mellan den övre kudden och fotstödet, som kan användas för att justera avståndet.

Du måste kunna hänga fritt med överkroppen innan du börjar träna.

Ryggräningsmaskinen är ett populärt verktyg för träning både hemma och i gym. Du kommer därför att uppleva att möta många olika modeller som varierar inom ramen för teknik och inställningsalternativ.

För att skapa de bästa progressionsförhållandena kan du börja med att vänja sig vid att ha armarna korsade framför dig när du utför träningen. Således kan du enkelt lägga till extra motstånd för framtiden genom att använda viktskivor som måste hållas framför bröstet.

Hyperextension tränar både länd, rygg, bakben och rumpa

Trots att fokusen med hyperextensions är på länden och ryggen, kommer träningen att aktivera andra viktiga muskelgrupper. Du kan träna både bakbenen och rumpan samt flexibiliteten i ryggen med de populära maskinerna för ändamålet. Dessa är kroppsdelar som är av stor betydelse i allmänhet för din hållning och styrka.

Därför kan du börja arbeta med hyperextension för att skapa en starkare kropp som klarar de många dagliga belastningarna.

Du kan till och med påverka hur mycket du vill träna bakbenen och rumpan när du tränar på en ryggbänk. Här handlar det om hur du arbetar med din rygg.

Vissa människor föredrar att rulla upp, kota för kota, under träningen när du måste lyfta dig tillbaka till utsträckt position. Om du väljer att göra det, kommer du att träna hela ryggen samt länden. Om du däremot väljer att hålla ryggen upprätt under hela träningen, kommer du att fokusera mer på träning av bakben och rumpa samt ländrygg.

Gör variationer för att uppnå den mest effektiva träningen

Det är en fördel för många att träna med en hyperextensionsmaskin som säkerställer korrekt rörelse. Det är dock en fördel att komplettera träningen med fria övningar. När du skapar variationer i din träning, undviker du att gå i stå i den viktiga och betydande styrketräningen av ländryggen och ryggen.

Du kan göra övningar på en träningsmatta utan att använda redskap, eller du kan välja att använda t.ex. gummiband eller pilatesboll.

När du gör kompletterande övningar i fri rörlighet, påverkar det din träning med maskinen. Varianterna bidrar till att öka din smidighet.

Om du är nybörjare, eller om du har låg rörlighet i ryggen och låren, är det en bra idé att börja med att smidiggöra länden och ryggen genom att göra övningar på träningsmatta utan redskap först.

Ligg på magen och ha din kropp utsträckt. Lyft överkroppen och sänk den sakta igen. Variera träningen med diagonal lyft på armen och motstående ben.

Dessa övningar kan med fördel användas som uppvärmning innan du börjar dina övningar för styrketräning med maskin.

Övningar till träning av ländryggen

Det är möjligt för alla, oberoende av aktuell träningsnivå och erfarenhet, att komma igång med att stärka ländryggen via hyperextension. Nedan finns utvalda övningar som kan utföras av alla och du hittar tips för att kunna skapa extra utmaningar under träningen.

Övning på ryggträningsmaskin - träning av bakben, rygg och länd

Startposition: Placera dig i en maskin till back extensions där du hänger fritt med överkroppen över den främre kudden. Säkra att fötterna är korrekt plaserade i fotstödet och korsa armarna framför bröstet.  

Rörelse: Sänk din överkropp mot underlaget med en sträckt rygg och res överkroppen igen till sträckt position. Repetera 15 gånger. enlightened Är detta för lätt kan du träna med en vikt framför bröstet eller en viktväst för ökad belastning. 

Tempo: Långsamt och kontrollerat 

Back extensions med gummiband 

Startposition: Ett alternativ till att använda viktskiva kan vara genom att använda ett klassiskt gummiband utan handtag. Här måste du utföra träningen i maskinen för ändamålet och ha gummibandet placerad vid fotstödet. Se till att gummibandet är ordentligt fastsatt på maskinens undersida.

Rörelse: Starta underifrån där du har måttligt motstånd mot gummibandet. När du höjer din överkropp, ger gummibandet dig motstånd. Det är lätt att justera hur mycket motstånd du vill ha genom att justera längden på gummibandet.

Tempo: Långsamt och kontrollerat

Hyperextension med 1 ben

För de som är välkända med ryggtränare kan du bli utmanad med denna variation. Utför träningen som vanligt men bara med 1 fot placerad i fotstödet. Det vill säga din andra fot måste vara fri. Du kan antingen ha resten ovanpå fotstödet eller håll det sträckt upp i luften. När du gör denna variation, behöver du sällan någon extra belastning.

Val av den bästa och mest säkra ryggtränare

På Apuls24.se hittar du ett stort urval av funktionella ryggtränare. De kommer i olika design, omfattning av teknik och olika prisklasser.

Den bästa maskinen för hyperextensions beror på flera villkor. Du måste välja maskin enligt följande:

  • Användningsområde
  • Krav till inställningar
  • Säkerhet 
  • Design

Ditt användningsomåde bestämmer vilken typ av ryggtränare som är bäst för dig. Här beror det på om maskinen ska användas för hemträning eller i ett gym. I fitnesscentret finns ett behov av en robust och stark modell för professionell användning, så alla har möjlighet att träna effektivt med maskinen.

De enkla modellerna med enkla inställningar kan vara ett bra val för hemträning. Här är det inte nödvändigt att återställa maskinen flera gånger om dagen, vilket inte ställer stora krav på inställningsmöjligheterna.

Kvalitet är av stor betydelse för att få maximal nytta av din ryggtränare. Din maskin för hyperextensions ska kunna hålla till, att du i takt med ökad styrka, börjar träna med utmaningar och ökad vikt.

När du köper ryggtränare hos oss kan du vara säker på att få säkra och solida modeller så att du får stor säkerhet under din träning av rygg och länd.

Köp ryggbänk till ett skarpt pris

Det är till din fördel att du hittar solida ryggtränare för hyperextension i många versioner och med hög kvalitet hos oss. Härigenom hittar du den modell och version som passar dina träningsbehov och syfte. Oavsett om du handlar privat eller i samband med firma, hittar du bra och budgetvänliga priser på hela vårt sortiment.

Vi säljer ryggtränare från ledande varumärken på marknaden för kvalitetsutrustning.

För dem som vill ha en kvalitetsversion kan modellerna från Gymleco, Kettler, Finnlo, Impulse Fitness eller Jordan vara bra val. Här får du exklusiva modeller med många funktioner. Kuddarna på de olika modellerna ger dig maximal komfort och stöd under träning.

För dem som vill ha ett särskilt budgetvänligt och billigt pris kan versionerna från cPro9, Reebok och Titan Fitness vara bra val. Det finns olika versioner från varje tillverkare, så du har så många produkter att välja mellan.

Alla våra produkter kommer i stilfulla designs så att de passar in i vilken miljö som helst. Det är de nyaste modellerna på marknaden som är platsbesparande.

Den stora fördelen med att handla hos oss är att du hittar kvalitetsmodeller på erbjudande för att alla våra kunder ska få kvalificerad utrustning för styrketräning av rygg och länd.

 


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Tillverkare
    Visa mer ()