Leg curl

Det är viktigt att man är dagligt uppmärksam på att hålla kroppen sund och rask. Det betyder att du måste se till att du äter hälsosamt och varierat och tränar regelbundet. Det är dock långt ifrån alla som får tränat och det är inte bra. Om du inte aktiverar kroppen, ökar du risken att bli påverkad av olika sjukdomar och problem som kan komma med inaktivitet och övervikt.
Det finns många sätt att träna på, så det handlar bara om att hitta en träningsform som du tycker om och som du tycker är kul, så du kan behålla motivationen. Styrketräning har dock alltid varit populär bland människor i alla åldrar. Med styrketräning säkerställer du att hela kroppen aktiveras och att du samtidigt stärker den, så att du reducerar trötthet och ömhet i kroppen efter en lång dag på jobbet... Läs mer


När du gör styrketräning måste du vara säker på att komma igenom alla kroppens muskelgrupper, och därför kan du också ha ben-dagar, rygg-dagar osv. På dina ben-dagar kan du eventuellt införliva leg curl som en del av övningarna som du ska igenom. Leg curl är en bra övning för benen, så de kan bli starkare. Det är en isolerad övning för låren, vilket annars kan vara svårt att träna om du inte har mycket kunskap inom området ännu, eller om du bara är lite osmidig.

Leg curl maskin

Det smarta med styrketräning är att det finns många olika sätt att göra det. Du kan både göra det hemma med egen eller lätt vikt och med tung vikt eller på gymmet. Tung vikt kan hjälpa dig att öka din styrka snabbare än med lätta vikter, och därför finns det också många som väljer att träna med tunga vikter till att börja med - du måste komma ihåg att börja lätt så att du kan hitta där din nivå är.

Med en Leg curl maskin är det viktigt att det är inställt för dig och inte för honom eller henne som använde den sist. Därför först och främst se till att längden är bra för dina ben och att vikten passar din nivå. Det är en viktig sak att tänka på för att kunna utföra träningen korrekt. Använd helst handtagen som finns på maskinen när du tränar så du är säker på att du bara använder baklåren och inte hela kroppen för att lyfta upp vikten.

Leg curls är bra att uppta i träningen, och därför borde det inte vara den enda träningen för ben du gör under träningen. För att få de bästa resultaten måste du också göra andra övningar där benen är i fokus. På så sätt får du mer variation i träning så att det inte blir tråkigt. Var noga med att ersätta några av övningarna ibland så att du fortfarande kan förbättra dig om du fastnar i en av övningarna, till exempel, där du inte ökar din vikt en stund. Denna situation kan faktiskt bidra till att man förlorar motivationen, och man borde helst undvika detta om man fortfarande vill behålla den styrka som du redan har fått.

Lying leg curl

Om du vill integrera leg curl övningen i ditt träningsprogram, var medveten om att det finns flera olika variationer av träningen. Lying leg curl är en övning där du ligger i maskinen och använder endast bakbenen för att lyfta upp vikten. Det är därför viktigt att du håller kroppen i ro när du lyfter så att du bara använder bakbenen. Oftast finns handtag på maskinen som du kan ta fatt i så att du utför övningen korrekt.

Har du lying leg curl övningar i ditt träningsprogram, bör du lägga dem i slutet av programmet, så du har större ork att göra större övningar som squats och benpress. Att avsluta med lying leg curl kan därför få dig att uppnå större muskeltrötthet. Övningen kan också vara bra i träningsprogrammet om du har några specifika muskler som behöver extra fokus, om du har svårare att få fatt i baklåren i andra övningar, där du också måste fokusera på vaderna eller framlåren.

Effektiv benträning med leg curl

Om du har större fokus på benen under en längre tid, kan du snabbt bli trött på samma övningar, och du kan också upptäcka att du inte ökar din styrka. Därför är det en bra idé att variera mellan många olika övningar så att musklerna inte används för samma rörelser och till samma vikt. Om du har dagar där du tränar olika muskelgrupper kan det vara fördelaktigt att fokusera på benen 2-3 gånger i veckan, där du bara kan fokusera på överkroppen två gånger i veckan. Genom att ha en extra dag med fokus på dina ben kan du snabbt öka din styrka och se resultat. När du tränar benen så mycket måste man dock vara extra försiktig med att variera övningarna så att du inte överbelastar musklerna och lederna i onödan. Här kan leg curl vara en bra övning att införliva, eftersom det är en isolerad övning som huvudsakligen fokuserar på bakbenen. Låren kan vara svåra att träffa med andra övningar, och om baklåret är den svaga punkten kan leg curls hjälpa dig att bli starkare. Som beskrivits ovan kan det vara fördelaktigt att lägga övningen i slutet av sitt träningsprogram, så att du kan öka lårens muskeltrötthet och därigenom också bygga muskelmassa.

Det kan vara en bra idé att variera mellan de olika varianterna av leg curls så du inte blir trött på att göra samma träningsprogram varje vecka. Det kan också vara nyttigt att tävla mot dina träningskompisar för att se vem som ökar styrkan snabbare eller kanske utmana dig själv för att lägga lite extra vikt på att se om du har blivit starkare utan att vara medveten om det. Ibland känns det som om du har nått den maximala vikt du kan lyfta, men om du bara ökar vikten med 1-2 kilo, kan du oftast lyfta mer än om du ökar med 10 kilo åt gången. Att bli starkare handlar lika mycket om att utforska och utmana sig själv.


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Tillverkare
    Visa mer ()