Medicinboll

Medicinbollar (eller Medicine balls) är tunga bollar som används för att skapa påfrestningar i samband med träning av kroppens stora muskelgrupper. Redskapet finns i många olika storlekar och viktklasser, så alla har möjlighet att kunna träna med den... Läs mer


Det finns 2 variationer och kategorier för bollarna, som du bland annat bör känna till för att få det bästa redskapet för din träning:

  • Rage Balls
  • Slammer Balls

Slammerbollar kännetecknas av att de inte studsar så att bollen inte hoppar tillbaka när du slänger den i marken. Denna sort är lämplig för crossfit.

Rage Balls har fördelen av att ha en stark sömnad på ena sidan, vilket hjälper dig att få ett fast och starkt grepp på redskapet. Detta är fördelaktigt i ett antal crossfit övningar.

Medicinbollar är perfekta träningsredskap, eftersom de finns i olika versioner och storlekar, så att du hittar rätt modell för dig. Och det finns gott om effektiva övningar, för både nybörjare och avancerade, som du kan inspireras av för hemmaträning eller gymmet.

Den viktigaste parametern du bör vara medveten om när du köper det här träningsredskapet är att du inte bör välja för tung version.

Det rekommenderas att du håller tillbaka med att utmana belastningen snarare än att vara för ambitiös. På så sätt uppnår du de största effekterna av din träning och i synnerhet minskar risken för skador.

Medicinboll övningar som tränar hela kroppen

Det kommer att vara karakteristiskt för övningar med dessa bollar, som de utövas i högt tempo med olika uppsättningar. Det är denna intensiva och varierande träningsform som hjälper till att skapa effektiva resultat och gör redskapet populärt hos många.

Förutom speciellt utformade övningar med medicinbollar, kan du också använda bollen som en vikt i samband med annan kroppsträning.

Lounges med overhead press - Träning av axlar, rumpa och lår

Startposition - Stå med samlade fötter och spänn upp i magmuskulaturen så att ryggen stabiliseras. Håll din boll med båda händerna in mot magen. Lyft en fot och hitta balanspunkten. Håll den här positionen i några sekunder.

Rörelse - Ta ett stort steg fram. Tryck din kroppsvikt framåt när du nu lyfter bollen i sträckta armar över huvudet samtidigt som du böjer dina knän så det bakre knäet nuddar golvet. Reser dig igen genom att pressa frambenet tillbaka till startpositionen samtidigt som du sänker bollen till ditt bröst.Upprepa rörelsen med motsatta benet. 

Tempo - Kontrollerat

Twist med medicinboll - Träning av ben, höft, mage och rygg

Startposition - Sätt dig på golvet med benen upplyfta och en medicinboll i händerna. Luta överkroppen bakåt från sittande position. Håll ryggen rak – ingen svank och ingen rundning! Spänn magen, tänk att revbenen ska närma sig bäckenet en aning och naveln sugs in.

Rörelse - Vrid vikten nära kroppen från sida till sida, och låt överkroppen följa med i rörelsen så att du tar ut så stora rörelser som möjligt. Tänk att hela överkroppen ska peka åt det håll vikten går.

Mindre intensitet - Sätt fötterna i golvet.  Avsluta övningen om du inte längre kan hålla ryggen i rak position!!

Tempo - Starta med att göra övningen långsamt och fokuserat. Andas gärna ut genom munnen varje gång du dippar vikten i marken. Allteftersom du blir mer övad ökar du tempot, och belastningen. 

Wall Ball - Träning av lår, mage , rumpa och armar

Startposition - Placera dig själv framför en tom vägg eller mur och stå med axelbreddsavstånd mellan fötterna. Du måste vara ungefär en arm längd från väggen. Håll din boll framför ditt bröst när du går ner i en squat (böj knäna, puta ut rumpan, ryggen rak).

Rörelse - Utför rörelsen genom att resa dig upp med explosiv kraft och samtidigt kasta bollen mot väggen. Tänk på att kasta bollen högt. När bollen studsat mot väggen och faller i en vinkel ned igen, griper du den i fallet och går ned i en ny squat.

Tempo - Fokuserat men explosivt

Så här får du en bra start med övningar med medicinboll

För att få maximal nytta av din medicinboll handlar det i första hand om att välja produkten speciellt för dig. Här ska du välja ditt redskap efter storlek, vikt, tränings syfte och pris.

För en mängd olika övningar, ska man använda medicinbollar som passar sin axelbredd. Här bör du välja bollen beroende på storlek.

Dessutom måste du välja redskapet efter vikt. Bollens vikt hjälper dig att bestämma vilken träning du kan göra.

Med de tunga versionerna kan du använda den för intensiv styrketräning eller kardio. Du kan göra mer tekniskt inriktad träning med en mindre tung boll som du kan träna och lära dig rörelser med. Slutligen kan du göra balansövningar och lättviktsträning när du väljer de klassiska viktversionerna.

Inte alla typer av träning kräver en stor belastning.

Nedan kan du få en översikt över dina val om vikt:

  • Lätt:       1 - 5 kg
  • Mellan:  5 - 20 kilo
  • Tung:     20 kg +

Du hittar medicinbollar med vikter på upp till både 30 och 40 kilo.

Som nybörjare rekommenderar vi att du börjar med en lätt eller mellanliggande version.

Ska jag välja Slammer Ball eller Rage Ball?

När du tränar hemma eller i en fitnessstudio använder du vanligtvis bollen som ett styrketräningsredskap och många av de effektiva övningarna kan påminna om dom som utförts i CrossFit-gym.

Det kan vara en fördel för dig som är ny på träningsformen att välja Rage Balls eftersom de ger dig ett bra grepp om bollen.

Grundläggande liknar de två bollarna varandra. Även om Slammer Balls inte kan studsa, bör du vara uppmärksam på kvaliteten om du vill vara säker på att ha ett robust redskap. Rage Balls är vanligtvis framställd av kraftig vinyl.

Vad gäller pris är det både budgetvänliga versioner av båda typerna av medicinbollar samt mer exklusiva och dyrare kvalitet.

Om du vill ha en kvalitetsprodukt kan Reebok Medicine Balls vara ett bra val. Om du vill ha en billigare produkt men med hög funktionalitet kan du hitta olika produktversioner från Liveup Medicin Balls.

Medicinboll i läder för dig som önskar explosiv träning

När din medicinboll är tillverkad av kraftigt läder, finns det några speciella villkor du bör vara medveten om. Det handlar om användning och underhåll.

I läderutgåva är bollen perfekt för intensiv styrketräning, och materialet ger maximal hållbarhet på bollen.

Dock ska du vara noga med att ta underhålla lädret för att uppnå produktens långa livslängd. Det rekommenderas att du behandlar med läderfett med jämna mellanrum så att läderet behåller sin styrka och motståndskraft.

Om du har ett träningsprogram där övningarna kräver att din medicinboll kan studsa, är läderbollen ett bra val.

Den kan utstå ytterligare pumpning så att studs-egenskapen ökar.

På grund av läderens naturliga, fasta struktur, ger dessa versioner ett säkert grepp när du tränar med dem.

En extra fördel med denna version är dess läckra, visuella design. En medicinboll i läder ser elegant och snygg ut, som är kul för dig som tränar i hemmet. Här kan du bara låta bollarna ligga framme och pynta lite. 

Möjlighet för allsidig träning med medicinboll

Medicinbollar är funktionella träningsredskap avsedda för explosiv styrketräning och kan användas av alla vuxna. Det är inte bara elitutövare som drar nytta av att öka sin muskulatur för att prestera bättre i andra sammanhang. Alla uppnår effekt genom att använda träningsredskapet för att öka styrkan i hela kroppen. 

Speciellt i förhållande till magträning har medicinbollen blivit ett populärt redskap bland många, som med målinriktad träning får starka magmuskler.

Både Slammer Balls och Rage Balls ger dig många träningsalternativ:

  • Du kan träna ensam eller med en partner
  • Du kan träna var du vill
  • Med målinriktad träning kan du snabbt skapa progression i din träning
  • Du har möjlighet att justera belastningen själv i förhållande till viktval
  • Det finns gott om bra övningar för all-round träning

Varför är träning med medicinbollar så populärt?

I träningscentret har du möjlighet att träna på olika maskiner. Här är din kropp "fastspänd" i ett visst läge som begränsar rörelsen och hämmar det från att skapa en naturlig balans under träningen.

Medicinbollar används i fria rörelsepositioner för kroppen, där den förstärks naturligt i sina muskler genom det viktmotstånd som bollen ger.

Medicinbollen är ett självklart hemträningsredskap, eftersom det är extremt flexibelt att ha med på farten.

Sist men inte minst finns det bollar för varje plånbok. Detta gör det möjligt för alla att kunna träna hemma och uppnå positiva resultat.

Medicinboll på 5 kg är ett bra nybörjarredskap

5 kilo är mitt i intervallet när du köper medicinbollar som ett set. Denna version är ett bra och mångsidigt redskap av vikt som du kan använda för de flesta övningar. Förutom styrkan har du möjlighet att göra mycket teknisk träning med denna vikt.

När du köper en medicinboll bör du göra klart för dig om den ska användas främst för styrketräning, eller om den ska kastas.

När du når den lättare änden av viktskalan har du större träningsmöjligheter med din medicinboll. När du använder bollen på 5 kg för att kasta med, rekommenderas det att du använder båda händerna. Därigenom undviker du att överbelasta din dominerande arm och tillhörande axelled.

Som nybörjare är det särskilt viktigt att du uppmärksammar vikten. Den idealiska vikten är en som du kan styra och som ger dig bekväm belastning.

5 kg på en medicinboll är tillräckligt för att minska kroppens rörelsehastighet under träningen utan att förlora kontrollen samtidigt.

Om du blir för ambitiös med en för tung boll riskerar du att förlora ditt grepp och belasta dina muskler.

Därför är 5 kilos upplagan en lämplig storlek för de flesta att börja med.

På Apuls24.se hittar du ett antal olika designs på denna utgåva. Oavsett om du gillar klassisk svart eller en pang-färg beror på tillverkaren och ditt val.

När du väl har blivit bekant med styrketräningen och din kropp har vant sig till rörelser med vikt, kan du öka belastningen med tyngre bollar. Eller du kan prova andra övningar där du har möjlighet att träna mer explosivt.

Vad är en medicinboll?

Medicinbollen är en stor tung boll som möjliggör en hel del push och swing övningar som tränar stora delar av kroppen. Medicinbollar kan användas för många olika övningar, som främst ligger inom core- och balansträning.

Om du letar efter billiga medicinbollar rekommenderar vi Liveup Medicine Balls och om du letar efter den bästa kvaliteten rekommenderar vi Reebok Medicine Balls.

Det finns 2 underkategorier för medicinbollar, kallade rage balls och slammer balls. Nedan kan du läsa om de två typerna av medicinbollar.

Rage balls
Rage balls används ofta i crossfit träning. De är ofta gjorda av kraftig vinyl och har en mycket robust sömnad på ena sidan, vilket ger dig ett bra grepp.

Om du vill ha en billig modell rekommenderar vi Titan Box Rage Ball-modeller och om du vill ha det bästa rekommenderar vi MD Rage Balls.

Slammer balls
Denna typ av medicinbollar kallas slammer balls och har den stora fördelen att de inte kan studsa, så de hoppar inte tillbaka när du slänger dem i marken. Detta gör dem idealiska för vissa crossfit övningar.

Om du letar efter billiga slammer balls, rekommenderar vi Titan Box Slammerball-modeller och om du letar efter det bästa i kvalitet rekommenderar vi MD Slammerball-modellerna.

När du väljer vikten på din medicinboll är det viktigt att du inte väljer för tung boll. Du bör välja en boll du kan hantera så att du inte belastar dina leder i onödan. Det beror också på vilka övningar du ska använda bollen till.