Romerska ringar

Ett set romerska ringar kan ge fantastiska resultat med din hemmaträning. Vi har ett stort urval av ringar i hög kvalitet. Romerska ringar passar dig som fokuserar på din träning och som älskar detaljerna i träningsövningarna.

Romerska ringar i plast är perfekta till dig som både vill spara lite pengar och önskar ett set som håller länge. Ett par romerska ringar på barnens gungställning passar perfekt till den aktiva familjen.

Romerska ringar är också känt som crossfit gymringar eller på engelska, gym rings. Det är viktigt att välja kvalitetsprodukter, som våra, för att få en effektiv och problemfri träning med romerska ringar... Läs mer


Romerska ringar 

På Aplus24.se säljer vi romerska ringar av hög kvalitet. Därför har vi ett urval av romerska ringar av den kvalitet som du kan hitta på gymmet. Eftersom våra romerska ringar har en hög kvalitet, kan du förvänta dig en lång levnadstid på din utrustning. Därmed sparar du pengar, då du slipper för att köpa ny utrustning i tid och otid.

Utöver vårt urval av romerska ringar, erbjuder vi träningsvägledning till användning av detta träningsredskap. 

Dessutom arbetar vi löpande med at utveckla vårt urval av romerska ringar. Så om du är i den minsta tvivel om träning med romerska ringar är något för dig, så kontakta oss och få dig ett vägledande samtal med en av våra anställda. 

Romerska ringar till barn

Letar du efter ett par romerska ringar till barnen? Vill du ha ringar till gungställningen rekommenderar vi att du väljer ett par ringar i plast, så att de kan hänga utomhus. Därmed tar de inte skada av väder och vind. Romerska ringar till gungstativet är kul för barnen och uppmuntrar dom till motorisk lek och kroppslig aktivitet. Dessutom kan du själv ta en svängtur när tiden tillåter. Det enda du bör tänka på vid köp av ringar till barn är att du väljer en mindre storlek så de inte kan fastna med huvudet i ringarna. 

Romerska ringar vid CrossFit

I ”gamla dagar” var romerska ringar i alla träningslokaler men har blivit lite glömda i takt med den stora utvecklingen av träningsredskap. En utveckling som varit så snabb och gjordt att många av äldre träningsredskapen, som t.ex. den romerska ringen, blev glömd.

Nu har de gamla och trogna träningsredskapen börjat göra ”come-back” och ses bl.a. i crossfit sammanhang. Nu har romerska ringar för allvar kommit tillbaka och det är bestämt inte utan anledning. Träning med romerska ringar ger ett av det bästa tränings resultaten. Inte nog med att din styrka sätts på prov, men din balans kommer också i arbete. Genom att kombinera styrketräning och balansträning i den samma träningsövning, aktiverar du fler muskler i kroppen.

Träning med romerska ringar vil medföra:

  • Funktionella och varierande övningar.
  • Hög intensitet vid övningar som: pull-ups, dips, push-ups, muscle-ups m.fl.
  • Liten och bärbar utrustning.
  • Säker träning, som kan användas av alla.
  • Tränar din kropp och gör dig mer muskulös.
  • Läs vår vägledning till träning med romerska ringar eller kontakta oss om du har några frågor. Vi sitter alltid klara till att vägleda dig.

Romerska ringar - också känt som gymrings, är ett ytterst effektivt redskap som tidigar var ett redskap som endast utnyttjades av gymnaster. Men nu har romerska ringar också blivit en del av hemmaträningen eller som en del av träningen i ditt lokala center. Önskar du en rygg med snygga markerade muskler, då är romerska ringar ett av de bästa redskap som du kan hitta på marknaden. Hos Aplus24.se kan du hitta rådgivning om våra produkter och en kort artikel omkring träning med romerska ringar.

Som du kan läsa i denna artikel, har du möjligheten för att uppnå ett fantastiskt träningsresultat med romerska ringar samtidigt som det är en rolig träningsform. Träning med romerska ringar är också annorlunda från annan träning, vilket gör att du får förnyad energi till din träningsmotivation. Samtidigt har du möjligheten för att uppnå en enormt effektiv träning, där du får tränat hela kroppen.

Övningar med romerska ringar

Följande övningar kräver inget annat än ett set romerska ringar. Både romerska ringar i trä och i plast är ideella till övningarna. 

Romerska ringar. Pull-ups / Chin-ups

Som startposition till denna övning, ska du hänga i ringarna med fötterna fritt från golvet och med ett bra grepp i varje romersk ring. Härefter ska du dra dig själv upp, så att ditt huvud kommer i höjd med dina romerska ringar. Håll armbågarna in till kroppen och rotera lätt i handlederna. Härmed får du det maximala ut av din pull-up.
Härefter sänker du din kropp långsamt ned, så att du kommer till din utgångsposition. Repetera övningen i de önskade antal repetitioner. Till skillnad från normala pull-ups på ett fast element, får du med romerska ringar balansen med i spel. Därmed blir din övning mer effektiv och dina muskler används mer effektivt. Denna övning tränar primärt din rygg, men har också stor effekt på din biceps. 

Romerska ringar. Rows / Body Rows

Som startposition ska du hålla i ringarna, med hälarna på underlaget och axlarna parallellt med de romerska ringarna. När du rätar ut armarna sänks kroppen mot golvet. Din rygg och axlar ska inte röra underlaget när du har sträckta armar. Kroppens hålls stel som en pinne. 

Härefter drar du dig själv upp så att ringarna är vid din bröstkorg. Du har fortfarande hälarna i underlaget. Härefter sänker du din kropp långsamt ner igen till utgångspositionen. Repetera denna övning i det önskade antal repetitioner. Denna övning tränar primärt din biceps, men är också effektiv på din rygg.

Denna övning är mycket balansteknisk vilket gör at du får ett stort utbyte. 

Romerska ringar. Dips

Startpositionen till denna övning tillhör de mer komplicerade övningar, då den testar din balans fullt ut. Håll dig i luften med sträckta armar ner längs kroppen med en romersk ring i varje hand.

Håll balansen och sänk dig långsamt ned med armbågen böjd rakt bakut. Härmed uppnår du den bästa rörlighet i dina led. Sänk kroppen tills din armbåge är i 90 grader. Håll sig själv i denna position och tryck dig själv upp till startposition. Sänk dig långsamt ned igen och tryck dig själv snabbt upp. 

Härmed får du maximalt resultat av denna övning som primärt tränar din triceps, men har även stor effekt på din rygg- och bröstmuskulatur. Dips med romerska ringar är en svår övning som skall provas några gånger. Men när du har provat några gånger, vill du inte träna med annat än romerska ringar igen. 

Det extra utbyte du får från att använda balansen i dina övningar, ger dig ett bemärkningsvärt resultat. Träning med romerska ringar har kommit för att stanna.
Du har möjligheten för att träna alla muskler i kroppen, samtidigt som du stärker din balans. Behöver du vägledning eller önskar ytterligare information, är du alltid välkommen till att kontakta oss. 

Historien bakom romerska ringar.  

Romerska ringar till träningen är ursprungligen utvecklat av Fredrich Ludwig Jahn. De blev använda till gymnastik och blev kallat för roman rings. Namnet romerska ringar kommer från Italien, där ringarna blev uppfunnit för 2000 år sedan – de blev dock först använt i gymnastik på 1900-talet.


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Tillverkare
    Visa mer ()
  • Material på ring
    Visa mer ()
  • Grepp tjocklek
    Visa mer ()
  • Justerbart fäste
  • Ytterdiameter
  • Inre diameter
  • Bredd på rem i fäste
  • Längd av band i fästet
  • Max belastning Ringar
  • Max belastning Fäste