Skivstång

En bra skivstång är oumbärlig och kan användas av var och en, i stort sett oberoende av vilken typ av träning du utövar.

Det finns ett stort urval av stänger och därför kan det vara mycket svårt att hitta rätt modell. I denna guide, kommer vi att förklara alla detaljer som du behöver tänka på när du anskaffar en skivstång.

Oavsett om du behöver en straight bar, curl, tricep, bodypump skivstång eller något annat i kategorin hittar du det här. Vi har stort utbud och fantastiska priser... Läs mer


Vad är en skivstång?

En skivstång finns i många olika former, längder och viktklasser. De är konstruerade för att hålla viktskivor och gör det möjligt att träna hela kroppen, beroende på vilken typ du väljer.

Om du har rätt urval av övningar och rätt typ av skivstång kan du få en extremt effektiv träning. Oavsett om du vill göra styrketräning, uthållighetsträning eller något helt annat, kan du göra det med rätt teknik.

En skivstång består av ett greppområde samt 2 områden för montering av skivor. Montering av skivor på varje sida gör att du tränar din kropp i en bra balans och jämnt fördelad på varje sida.

Det finns ett antal parametrar du behöver tänka på innan du får en skivstång och det här är främst följande:

  • Viktstångstyp

  • Håldiameter

  • Längd

  • Vikt

  • Maximal lastkapacitet

  • Greppdiameter

  • Kullager

Vægtstang

Nedan granskar vi alla dessa punkter så att du har en bra grund för att hitta rätt skivstång för dig.

Skivstång typer

Som nämnts finns det många olika typer av lyftstänger och de mest populära är följande:

  • Straight bar

  • Curl bar

  • Tricep bar

  • Bodypump

  • Hantel

  • Hex / Trap

  • Kejda

  • Strongmans Log

  • Farmers Walk

  • Safety Squat

Nedan beskriver vi varje typ av skivstång och dess primära användningsområde.

Vægtstang type

Straight bar

Straight bar är den mest kända skivstången som de flesta människor känner till. De flesta har sett denna stång i ett gym eller hos vänner.

Det är den mest använda skivstången och även den som kan användas för de flesta övningar.

Denna typ av skivstång kallas också en OL skivstång, olympisk skivstång, olympisk bar och mycket mer. Det är dock samma typ som är inblandat.

Det är denna straight bar som används för bänkpress, squat, barbell row, straight bar curl, marklyft, overhead press, barbell windmill, barbell fly och många fler övningar.

I grund och botten är detta den typ av skivstång du borde välja om du inte har andra stänger i förvägen.

En straight bar kan erhållas med en håldiameter på 25 - 50 mm, beroende på vilka viktskivor du vill använda. Den klart mest populära håldiameterns storlek är 50mm, eftersom det är den storlek som används på all utrustning, i god kvalitet.

All annan professionell träningsutrustning tillverkas också med en håldiameter på 50 mm.

Längden på en straight bar kan fås mellan 140 - 220cm.

Vikt kan erhållas mellan 2,1 - 22 kg, men oftast väger den 20 kg.

Den maximala lastkapaciteten hos en straight bar kan vara mellan 10 - 750 kg och intervallet är jämnt fördelat.

Välj alltid en stång som kan hantera betydligt mer än vad du behöver. Det innebär att din skivstång är hårdare och stabilare under träningen.

Om du behöver en skivstång för crossfit eller bänkpress, är den bästa kombinationen klart en längd på 220cm, en vikt på 20kg och en håldiameter på 50mm. Detta är den absolut mest sålda skivstången och den är idealisk för många olika övningar. Om du väljer denna kombination, 220cm, 20kg och 50mm, är den maximala lastkapaciteten mellan 320-750kg. Det finns dock de flesta modeller som kan hantera ca 680 kg och det här är en bra viktbärande kapacitet för t.ex. bänkpress.

Greppdiametern kan vara mellan 28 - 32 mm, men den stora majoriteten väljer 28 mm. Detta är den normala greppdiametern på en stång, så du bör endsat välja 31mm eller 32mm om du har provat detta tidigare.

Curl bar

En curl bar är den näst bäst säljande skivstången, strax efter straight bar skivstången.

Denna curl typ används för close grip curl, biceps curl, skull crusher, preacher curls och många fler övningar.

De flesta har också sett denna typ av skivstång innan. Du kan i princip göra samma övningar med en rak skivstång som du gör med en curl bar. En curl skivstång gör emellertid övningarna mycket bekvämare och korrekta för din kroppsbyggnad.

Det finns flera olika grader av curl bar, beroende på hur mycket vinkel du vill ha på greppområdet. Den curl bar med den största vinkeln, kallas en "super curl" och här är vi nästan i en vinkel, som en triceps-bar.

En curl bar kallas också E-Z curl bar, EZ curl bar, supercurl bar, curl stång och många andra saker, men det är samma typ.

Håldiametern är samma fördelning som en rak skivstång; 25 - 50 mm. 50 mm är den vanligaste storleken och det här är också där du hittar den bästa kvaliteten.

All professionell utrustning är också tillverkad med 50mm hål diameter.

Längden på en curl bar kan vara mellan 120 och 128 cm, men de flesta mäter exakt 120 cm. Det är också den här längden vi rekommenderar.

En curl bar kan ha en vikt av 5 - 10 kg och urvalet är jämnt fördelat över hela skalan. Vikten beror naturligtvis på hur lång din skivstång är och vilken håldiameter du väljer.

Den maximala lastkapaciteten sträcker sig helt över 130 - 681 kg och greppdiametern kan vara mellan 25 - 32 mm.

De flesta väljer också här en handtagdiameter på 28 mm.

 

Tricep bar

Tricep bar skivstång är avsedd för övningar som hammer  curl, shoulder press, tricep extension, skull crushers, inside grip bench press, pullovers och många andra övningar.

Denna typ av tricep bar består av två handtag, mittemot varandra, vilket ger dig ett perfekt grepp för att aktivera dina muskler.

Urvalet av denna typ av tricep skivstång är betydligt mindre än straight bar och curl bar. Det finns dock de typer du behöver.

Håldiametern kan vara mellan 25 och 50 mm, men den övervägande delen är 50 mm, eftersom en tricepsbar sällan används vid den billiga änden av utrustningsskalan. Vi rekommenderar också starkt att använda 50mm.

Längden på en tricep bar kan vara mellan 85 - 120 cm och urvalet är jämnt fördelat här. Vi rekommenderar en längd mellan 85 och 87 cm, och det är också de mest populära modellerna.

Den maximala lastkapaciteten är för de flesta ca 300 kg och det är gott och väl. Denna typ av skivstång gör det enkelt att uppnå en mycket hög bärkraft.

Greppdiametern hos en tricep barbell kan vara 25 - 32mm och vi rekommenderar att du väljer 25mm.

Den bästa kombinationen, för en tricep bar, är därför en längd av 86cm, 50mm hål diameter och en grepp diameter på 25mm.

Bodypump

Bodypump stänger och skivor är gjorda för mycket specifika övningar inom Bodypump-genren.

Det är en stor fördel om du tidigare har styrketränat innan du startar bodypumpövningarna. Bodypump övningar är centrerade kring en viktuppsättning med en skivstång och vissa skivor.

När du får ett bodypump set, innehåller den nästan alltid både en skivstång, viktskivor och lås.
Håldiametern hos ett bodypump set är antingen 25 mm eller 30 mm.

Vilken du väljer spelar ingen större roll, men det finns störst chans att du kan expandera med flera skivor senare om du väljer 30 mm håldiameter.

Längden på stångan i en sådan bodypump uppsättning är mellan 130-140cm. och vikten på den kommer normalt att vara 1,5-2 kg.

Den maximala lastkapaciteten hos en bodypump bar är normalt 30 - 50 kg och skivor ingår ofta.

Med en bodypump skivstång får du en komplett uppsättning vikter så att du är klar att börja träna med det samma.

Du köper en bodypump stång om du känner till bodypump / Les Mills träning i förvägen. Du kan också få en Bodypump uppsättning om du bara vill ha en väldigt billig och lättviktig skivstång för träning.

Hantel

En hantelstång är ett smart verktyg eftersom du mycket bättre kan välja den perfekta vikten själv.

Stängerna är tillgängliga oftast med en håldiameter på 25 mm och 30 mm, men vissa modeller har börjat komma på marknaden, om 50 mm.

Längden är typiskt 32 - 45 cm och vikten är ca 1,5 - 5 kg. Valet av denna typ av skivstång är ganska liten jämfört med de andra typerna av lyftstänger.

Den maximala lastkapaciteten är vanligen ca 100 kg.

Hex / Trap

Denna typ av skivstång, hex (trap) bar, är en nyare konstruktion som har många fördelar. Denna skivstång tvingar, bland annat, din kropp att utföra marklyft korrekt.

Denna stång är formad som en 6-kantig hexagon, där du som användare är placerad i. Skivstången är utrustad med 2 stora handtag på varje sida, så du får ett bra grepp.

Denna typ av skivstång kallas också ofta en trap bar, men det är helt samma konstruktion.

Mark lyft övningen är en av de mest effektiva övningarna för att förbättra kroppens övergripande styrka. Övningen involverar huvuddelen av dina muskler, men det är viktigt att du gör övningen ordentligt, annars kommer du lätt att uppleva skador.
Hex- / trap skivstången är endast tillgängliga med 50mm håldiameter, eftersom det är en professionell stång.

Längden på en hex bar varierar kraftigt och kan vara mellan 140 - 220cm. Urvalet är jämnt fördelat över dessa längder.

Vikten är mellan 18 och 30 kg och den maximala lastkapaciteten är mellan 300 och 750 kg.

Greppdiametern är nästan alltid 25 mm.

Du bör anskaffa en hex bar om du vill utföra perfekta marklyft. Det finns också andra övningar du kan utföra med en hex bar, men det grundläggande syftet med denna stång är marklyft (deadlift).

Kedjor

Lyftkedjor är en genial uppfinning som varierar din belastning, till exempel i squat och bänkpress, men också många andra övningar.

Vi har placerat kedjorna under denna kategori, även om de inte kan användas utan handtag. Detta beror på att de inte kan jämföras med vanliga viktskivor heller.

Fördelen med kedjor / lyftkedjor är att lasten ökar, ju mer kedjan lyfts från marken. Därefter får du en lägre belastning, där träningen är den svåraste - till exempel när du är helt nere i en squat.

Lyftkedjor är därför särskilt populära bland bodybuilders som vill ha maximal effekt av träningen.

Lyftkedjor är bäst i övningar, med en minskande styrkeutveckling. Det betyder att dina muskler får mindre styrka i tak tmed att dina leder utökas. Detta kan till exempel vara squat eller biceps.

Håldiametern är alltid 50 mm och längden kan variera. Vikten är vanligen mellan 10 och 35 kg och urvalet är jämnt fördelat.

 

Strongmans Log

Strongman log är en nyutvecklad skivstång som används i strongman tävlingar.

Många tror att denna typ av skivstång helt enkelt ersätter de gamla straight bars, men det här är helt fel. Om du tror att du kan hantera en strongman log, bara för att du har tränat mycket bänkpress, marklyft och overhead press, är du också helt fel på den.

Strongman log är en helt annan typ av bar, så om du vill ha en bra styrka i strongman övningar, behöver du träna med denna utrustning.

Håldiametern hos en strongman log bar är alltid 50 mm och längden är 180-190 cm. Tyngden kan variera från 20 till 65 kg och greppdiameter är 28 mm, precis som de flesta raka skivstänger.

Farmers Walk

Denna typ av skivstång är också en ny utveckling. Denna bar används också i strongman tävlingar.

Övningen med en Farmers Walk skivstång förstärker främst underarmarna.

Du bär stängerna genom att ta dem i varje hand och håller en rak rygg. 

Det finns Farmers Walk av metall eller trä. Gemensamt för alla är att de är utrustade med 50 mm hål diameter där viktskivor kan monteras. Det finns också modeller som inte kan montera skivor.

Vikten är typiskt 15 - 25 kg.

Fördelen med att använda en Farmers Walk i stället för till exempel hantlar eller kettlebell är att en skivstång säkerställer att du har full rörelse i benen.

Safety Squat

En Safety Squat skivstång tvingar dig att utföra squat träningen korrekt.

Denna typ av skivstång är som strongsmans log samt farmers walk, en nyare typ av stång som bara har blivit populärt de senaste åren.

Denna Safety Squat ger en perfekt viktfördelning och ger dig en kontrollerbar grepposition.

Viktstången ger bättre säkerhet när du är oerfaren eller vill öka din vikt, med tunga belastningar.

Denna typ av skivstång är också endast tillgänglig med en håldiameter av 50 mm och har typiskt en längd av 220 cm. Vikten är 20-22 cm och handtagets diameter är typiskt 30 cm.

Den maximala lastkapaciteten är typiskt 150 - 680 kg.

 

Håldiameter

En av de viktigaste detaljerna att tänka på innan du får en skivstång och tillhörande skivor är håldiametern. Övervägelsen är densamma oavsett vilken typ av stång du vill ha.

De billigaste uppsättningarna på marknaden använder en håldiameter på 25-30 mm och denna håldiameter kan vara bra om du inte tränar med tung last.

Det är uppenbart att den maximala lastkapaciteten är betydligt lägre på en tunnare stång - men de är också billigare.

I grund och botten kan man säga att du kan lugnt välja en 25-30 mm skivstång om du vill träna i hemmet och inte ladda stången med mer än 100 kg. Även om den maximala lastkapaciteten är 120 - 200 kg på dessa stänger, rekommenderar vi inte att du maximerar.

Du bör välja en 50 mm skivstång om du behöver träna med tyngre vikter och vill ha bättre kvalitet. Både kvalitet och hållbarhet kommer alltid att vara bättre på 50 mm viktutrustning.

50 mm viktutrustning blir också billigare och billigare, så idag är det verkligen ingen större besparing genom att välja en tunnare stång.

Kom ihåg att överväga vilka viktskivor du vill använda nu, men också i framtiden. Viktskivor med en håldiameter på 50 mm kommer alltid att vara bättre kvalitet och urvalet är betydligt större.

Vægtstang huldiameter

Längd på skivstången

De internationella olympiska målen är 220 cm för män och 201 cm för kvinnor och det är naturligtvis även dessa längder vi rekommenderar.

En curl bar bör vara 120 cm och en tricep bar bör vara 86 cm.

Om du bara vill träna i hemmet är längden mer eller mindre likgiltig. Välj en skivstång som kan vara på det stativ du kanske anskaffar.

Squat rack och liknande har alltid en minsta bredd och det är självklart viktigt att skivstången passar detta.

Skivstångens vikt

De internationella olympiska målen är 20 kg för män och 15 kg för kvinnor och vi rekommenderar naturligtvis också detta.

En curl bar bör väga 7-8,5 kg och en tricep bar bör väga 7-10 kg.

Men om du tränar hemma och inte har den stora erfarenheten är det viktigt att du inte väljer en för tung stång. Din motivation är den viktigaste delen av ditt träningspass, och tappar du stången tappar du troligtvis motivationen. 

Vægtstang vægt

Maximal lastkapacitet

Den maximala lastkapaciteten bör vara betydligt större än vad du behöver. Det visar skivstångens överskott. Ju mer vinst det har desto stabilare kommer det att kännas under ditt träningspass.

Om du ska utföra 100 kg bänkpress rekommenderar vi därför en maximal lastkapacitet på mer än 200 kg.

Samma princip gäller oavsett vilken skivstångstyp du behöver anskaffa.

Greppsdiameter

De internationella OL-greppdiametrarna är 28 mm för män samt 25 mm för kvinnor och vi rekommenderar naturligtvis också detta.

Ju större händer, ju större greppdiametern måste du naturligtvis också ha.

Kullager

Det finns i princip två typer av kullager som kallas: Bussningar (bushings) och kullager (ball bearings).

Bussningar är de billigaste att tillverka och ger en fin rotation i skivområdet. Kullager är betydligt dyrare att tillverka och skivstänger här är därför också betydligt dyrare att anskaffa.

Om du behöver en skivstång för professionell träning eller för tävlingar rekommenderar vi starkt kullager, men om det bara är för hemträning är bussningar rikliga.

Vægtstang lejer

Lås till skivstång

Det finns många olika lås på marknaden, som antingen kallas fjäderlås, jawlock, quicklock, spinnlås, spärrlås, straplock, competition collar, training collar och många fler.

Det viktiga när man köper lås till skivstången är att de måste hålla skivorna fast och inte kunna glida runt.

De vanligaste låsen är fjäderlåsarna och de väger vanligen 200-400 g. Vissa tävlingslås väger upp till 5 kg.

De senaste låsen på marknaden kallas jawlock och är smarta, eftersom alla kan spänna åt dem. Vi upplever ofta kunder, särskilt inom fysioterapi, där användarna inte kan få fjäderlåsen på stången eftersom de är för hårda.

Med jawlock kan vem som helst få dem på, eftersom de först spänns åt när de befinner sig i rätt position.

Vi rekommenderar alltid att du använder lås när du tränar med en skivstång. Det finns en stor missuppfattning inom gymgruppen som menar att du inte behöver lås. Det är dock ett missförstånd - ditt fokus måste användas på lyftet själv och inte på placeringen av skivorna.

Kom ihåg att kontrollera vilken håldiameter din befintliga viktutrustning har innan du köper ett lås. Det måste självklart passa ihop.

Varför bör du anskaffa en skivstång?

Du bör förvärva en skivstång om du vill ha en effektiv styrketräning av hela kroppen.

Träning med skivstång är extremt effektiv om det görs ordentligt. Du kan enkelt justera vikten och du kan träna hela kroppen.

Styrketräning ger en positiv effekt under hela ditt liv. Den fysik du bygger kommer inte bara att försvinna från dag till dag och det kommer aldrig att försvinna - även om du aldrig rör en skivstång igen.

Styrketräning med skivstång är bra för både män och kvinnor.

Förutom att bygga flera muskler har styrketräning med skivstång också den stora fördelen att du ökar din ämnesomsättning när du vilar. Detta innebär att du helt enkelt bränner mer kalorier även när du sitter stilla.

Vad kostar en bra skivstång?

Viktstänger har i allmänhet blivit billigare de senaste 5 åren. Marknaden har drivit priserna, så du kan nu få en straight bar skivstång med olympiska mått i prisklassen 2.200-2.600.-

Vilket prisintervall du ska välja beror mycket på vilket syfte stången ska ha. Noggrant överväga detaljerna som vi har beskrivit ovan och använd vårt filter för att hitta rätt skivstång.

Skötsel av skivstång

En skivstång kräver inget speciellt underhåll. Så länge du behandlar din stång väl och ibland torkar av den med en trasa, kommer den att hålla i många år.

Lagren är stängda så att smörjningen inte ska bytas ut under dess livslängd. Öppna därför inte dessa eftersom det kan försämra din skivstång avsevärt.

Förvaring av skivstång

Förvaring av en skivstång är lätt. Det kan antingen stå upp mot en vägg eller du kan köpa en ställning som kan hålla dem upprätt.

Det finns många smarta förvaringsställ som kan hålla olika antal stänger. Men de är generellt gjorda för gym som måste ha förvaring till 6-10 stänger.

Tillbehör till skivstång

De primära typerna av tillbehör är andra typer av lås eller nackkuddar.

Nackkuddarna kan ge dig betydligt bättre komfort, till exempel i squat. Det viktiga när du gör övningarna är att du fokuserar på rörelsen och inte blir störd pga nacksmärtan. Vissa människor är motiverade av denna smärta och upplever ökat fokus medan andra användare förlorar fokus.

Välj därför den lösning som bäst passar dig och din skivstång.

Låsen finns i många former och några av dem kan också fungera som extra vikt.

Vi rekommenderar dessa märken

Det finns riktigt många tillverkare av skivstänger, men det finns ändå några som vi vill framhäva. Dessa märken ger dig mycket värde för pengarna när du behöver anskaffa en skivstång.

Märkena är följande:

  • cPro9

  • Abilica

  • Titan

  • Reebok

Alla dessa märken ger dig särskilt stort värde för pengarna. Speciellt cPro9 ger några skivstänger som är både bra kvalitet och till ett lågt pris.

Övningar med en skivstång

Det finns många olika övningar som du kan göra med en skivstång. Nedan kommer vi att genomgå några av stång övningarna i detalj.

Backsquat - Stärker ben-, buk- och sätesmuskler samt överkropp

Squat är en bra övning och det är en av de "Sammansatta rörelserna" som tränar mycket stora delar av kroppen i en helhet.

Denna variant kallas backsquat, men samma övning finns också i varianterna front squat, overhead squat, frankenstein squat, hack squat och många fler.

Startposition - Du startar genom att placera din skivstång på axlarna. Stå upprätt och skapa balans.

Rörelse - Du sänker nu långsamt din kropp, som om du skulle sitta i en stol - kom ihåg att skjuta rumpan tillbaka. Håll i 1-2 sekunder och sträck dig sedan upp igen. Passa på att du inte översträcker dina knän och inte lägger tyngden på tårna. Om du lägger tyngden på tårna, kommer du att gå framåt när du utför träningen och det kan vara skadligt. 

Tempo - Långsamt och kontrollerat

 

Barbell bent-over row 

Startposition - Placera skivstången på marken framför dig, med fötterna i axelbredd. Du tar nu fatt om skivstången, i ett grepp som är lite bredare än axlarna. Höj din skivstång så att din rygg är i en vinkel på 45-65 grader och böj knäna passande. Du är nu redo att göra övningen.

Rörelse - Du häver din skivstång enbart med armarna upp till dina underlivsmuskler, håll i 1 sekund och sänk sedan igen. Det är viktigt att du har ett starkt fokus på ryggen under denna övning. Var noga med att ha en neutral och rank ryggposition.

Tempo - Långsamt och kontrollerat

 

Om du behöver ytterligare vägledning när du köper en skivstång, är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.

 


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Tillverkare
    Visa mer ()
  • Typ
  • Håldiameter
    Visa mer ()
  • Längd
  • Vikt
  • Maximal belastning
  • Kullager
  • Handtag bredd
  • Grepp diameter
  • Färg