Träningsbälte

När du går till ett gym är det mycket troligt att du kommer se några viktlyftare ränna runt med bälten runt sin mage. Det är dock inte bara för att se coolt ut eller för att hålla byxorna uppe.

Ett träningsbälte är definitivt inte ett krav för att kunna träna tyngdlyftning och annan styrketräning, men det kan ge en fördel på flera områden.

Den grundläggande funktionen av ett träningsbälte är att öka intra-abdominaltrycket. Det hjälper dig att behålla en stabil kärna när du utför de olika träningsövningarna. När du har en stabil kärna stabiliseras din ryggrad, vilket minskar risken för skador runt rygg och mage... Läs mer


Maximalt stöd med ett träningsbälte

Vill du också undvika skador och träna smärtfritt när du lyfter vikter? Vill du stärka dina lyft för att bli bättre och starkare? Då kan det vara att ett träningsbälte är något för dig.

Vad är fördelarna med ett träningsbälte? 

Som nämnts är ett träningsbälte inte ett måste för att träna optimal tyngdlyftning. Det kan dock bidra med många fördelar som du kan dra nytta av. Exempel på fördelar med att använda ett träningsbälte kan vara:

  • Stabiliteten ökar, och därmed kan du träna med tyngre vikter
  • Risken för ryggskador minskar markant med en stabil kärna
  • Ökad specificitet
  • Håller värmen runt underryggen (förhindrar också skador)

Har jag behov för ett träningsbälte? 

Du får känna dig lite fram till om du tycker att ett träningsbälte optimerar träningen. Det rekommenderas starkt att inte bära ett träningsbälte från början till slut under träningen, dvs under alla övningar. Det finns ett visst antal övningar som rekommenderas vid användning av ett träningsbälte som är; squat, deadlift, militär press och overhead press. Om dessa övningar är en viktig del av din träning kan det vara givande att prova med ett träningsbälte för att se om det är något som kan vara givande för din träning. 

Hur använder jag ett träningsbälte? 

Som tidigare nämnts bör bältet endast bäras i samband med vissa tunga övningar och absolut inte under hela träningspasset.

Att bära ett träningsbälte på rätt sätt kommer koppla ihop bröstkorgen med höften. Det ger dig möjlighet att känna hur kroppen rör sig. Ett riktigt bälte är därför 10 cm brett hela vägen runt. Du bör förstå att bältets främsta funktion är att ge magen något att trycka mot. Ett bälte som är smalare på framsidan än baksidan fungerar därför inte lika bra.

Du spänner ditt bälte på detta sätt:

  • Ta på dig bältet i din naturliga midja (rakt över naveln) och spänn det semi-löst men så att det inte faller ner.
  • Ställ dig i knäböjställning och gör en långsam squat.
  • Notera var bältet har flyttat sig till runt din midja och spänn in det här så att du får lite tryck. 
  • För hårt är värre än för löst.

Vilka träningsbälten finns? 

Det finns tre primära typer av träningsbälte; tyngdlyftsbälte, styrkelyftsbälte och neoprenbälte.

Styrkelyftsbältet har samma bredd hela vägen och är väl lämpad för tunga lyft som behöver maximalt stöd.

Tyngdlyftbältet är bredare bakåt men smalare på framsidan, vilket gör kroppen mer mobil och rörlig. Detta är optimalt för övningar som kräver mer frihet att röra sig. Denna typ av bälte är oftast det föredragna bältet för bodybuilding.

Ett neoprenbälte har inte samma stöd som de andra två, och har inte samma inflytande på tyngre lyft. Detta bälte används mer för att hålla den lägre ryggen, länden, varm och en smula stöd.


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Tillverkare
    Visa mer ()