365 dagars retur policy 365 dagars retur policy
Fri retur Fri retur
Leverans från endast 39,- Leverans från endast 39,-
Prisgaranti Prisgaranti
Trustpilot Trustpilot

6 vanor som skadar din hälsa

6 vanor som skadar din hälsa

Du gillar att få en influensavaccination varje höst, ta ditt dagliga multivitaminpiller och fylla på med te och citron varje gång löpningen nästan börjar. Men om du tror att det räcker för att hålla dig frisk har du fel.
Hälsa handlar nämligen inte bara om hälsosam mat, motion och varmt kamomillte. Ditt mentala välbefinnande, dina vanor och, viktigast av allt, dina sinnesvanor har alla lika stor betydelse för hur effektivt ditt immunförsvar fungerar. Här är 6 vanor som kan sabotera ditt immunförsvar.

Ditt immunförsvar är ett komplext nätverk av mjälte (körteln där vita blodkroppar tillverkas), lymfa, vita blodkroppar och antikroppar som skyddar dig från bakterier, virus och infektioner och hjälper kroppen att bekämpa sjukdomar.
När ditt system är "nere" eller försvagat är du inte bara mer mottaglig för sjukdomar, utan har också svårare att slå tillbaka dem när de väl har slagit rot. Därför är det viktigt att ta itu med dåliga vanor och negativa känslor, eftersom de kan bidra till att bryta ner ditt immunförsvar. Det första steget är att bli medveten om dina skadliga vanor.

Här är 6 av de vanligaste dåliga vanorna, tillsammans med några goda råd om hur du kan rätta till vanorna så att du kan hålla dig frisk året runt.

1. Nøl: Vid Carleton University i Ottawa, Kanada, har man funnit att personer som tenderar att skjuta upp uppgifter varje dag också skjuter upp medicinsk behandling och därför har sämre hälsa än personer som inte skjuter upp uppgifter.
Desto tidigare du tar itu med ett hälsoproblem - allvarligt eller inte - desto snabbare blir du frisk. Genom att fördröja eller ignorera behandlingen helt och hållet, vilket sjuksköterskorna ofta gör, förlänger du helt enkelt sjukdomstiden och kan ytterligare försvaga ditt immunförsvar, vilket gör dig ännu mer mottaglig för nya infektioner.

Lösning: noderna tenderar att undvika uppgifter som verkar oöverskådliga. Deras mål är därför att undvika den stressfaktor som det innebär att behöva ta itu med en viss fråga här och nu. För att göra dina "att göra"-uppgifter mer hanterbara kan du flytta ditt fokus från att vara resultatinriktad till att fokusera på hur du ska genomföra utmaningen i ditt program. Eller uttryckt på ett annat sätt. I stället för att tänka "Åh nej, jag har inte tid att vara sjuk eftersom jag måste vara i toppform inför nästa veckas maratonlopp" bör du till exempel göra ditt fokus mycket enklare och tänka ett steg framåt.

2. Kost med för lite kalorier: När kosten är mycket kalorifattig får kroppen inte den nödvändiga näringen. Utan rätt näringsämnen försämras cellfunktionen, vilket äventyrar ditt immunförsvar.
Och om du inte får i dig tillräckligt med vissa vitaminer - särskilt B-vitaminer - kan det i vissa fall leda till depressiva symtom som så småningom kan leda till hjärtproblem och andra fysiska sjukdomar.

Lösning: Först och främst bör du ha en realistisk syn på din kropp och din viktminskning. Alltför många människor, särskilt kvinnor, strävar efter att vara 5-10 kilo smalare än vad som är naturligt för dem. De vill vara tre gånger så tunna som möjligt. Och detta sker oftast på bekostnad av deras hälsa. Oavsett om du försöker gå ner i vikt eller inte bör du försöka äta balanserade måltider och mellanmål som ger dig tillräckligt med kalorier för att hålla dig igång hela dagen. Kom ihåg att det är möjligt att förlora de där extra fem kilona samtidigt som du ger din kropp den energi och de näringsämnen den behöver.
För mer information kan du läsa vår artikel om D-vitamin och varför det är så viktigt att få i sig detta vitamin genom kosten.

3. Kronisk stress: Stress är inte särskilt bra för mycket, men lite stress kan faktiskt förbättra ditt immunförsvar. Det beror på att när kroppen känner av stress ökar den sina antikroppar, t.ex. immunoglibulin, som är proteiner som bekämpar bakterier och virus. Kronisk stress däremot överbelastar kroppens förmåga att bekämpa sjukdomar och orsakar istället en minskning av antikroppar, vilket försvagar ditt motstånd mot infektioner. Faktum är att efter bara tre dagar av extrem stress ökar risken för försämrat minne, oregelbundna menstruationer, benskörhet och diabetes.

Lösning: Det är stor skillnad mellan hur olika människor reagerar på stress och när de upplever stress. Det som för vissa är en oöverstiglig börda kan vara en lättnad för andra. Om du känner dig överarbetad, utmattad eller sliten är du förmodligen för stressad för att det ska vara bra för din kropp.
Påskjutande uppblossningar av kroniska sjukdomar som psoriasis eller astma kan också vara stressrelaterade. Då bör du snarast ta reda på vad som är viktigt för dig och göra de nödvändiga förändringarna i ditt liv för att bli av med de faktorer som stressar dig. Det kan vara allt från problem på jobbet, ett dåligt förhållande eller för många sysslor och bekymmer.

4. Sömnbrist: Under sömnen laddar och reparerar immunförsvaret sig självt - precis som andra delar av kroppen. Så när du hoppar över skönhetssömnen syns det inte bara som mörka ringar och påsar under ögonen. Du berövar också din kropp dess viktiga förnyelseprocess. En studie från 2003 i tidskriften Psychosomatic Medicine visade att personer som hoppade över en natts sömn efter att ha vaccinerats mot hepatit A producerade färre antikroppar än de som gick till sängs vid den vanliga tiden och var utvilade dagen efter vaccinet.

Lösning: som en tumregel bör du sträva efter att sova ungefär åtta timmar varje natt. Vissa människor behöver lite mer, andra lite mindre. Experimentera tills du hittar ditt personliga sömnbehov. Det vill säga när du känner dig utvilad och fräsch under hela dagen. För att hjälpa dig att sova lite är det bra att inte dricka koffeinhaltiga drycker efter lunch och att undvika alkohol ungefär fyra timmar innan du ska sova. Båda kan göra det svårare för dig att somna och påverka kvaliteten på din sömn.
Om du redan sover tillräckligt men fortfarande känner dig trött och rastlös på dagen kan det vara en bra idé att prata med din läkare och ta reda på om du har någon sjukdom eller störning som gör det svårt för dig att sova hela natten. Det kan handla om sömnapné, där andningen är mycket oregelbunden när du sover, snarkning eller nattliga kramper i vaderna.

5. Överträning: 45 minuters daglig motion har visat sig förbättra aktiviteten hos de vita blodkropparna. Men om du tränar för mycket och för hårt dag ut och dag in, utan att ge kroppen en chans att återhämta sig efter ett hårt träningspass, har det exakt motsatt effekt. Din kropp börjar uppfatta det hårda träningspasset som stress, vilket gör att immunoglobulinnivåerna sjunker.
Om du tränar intensivt i mer än 90 minuter åt gången börjar immunförsvarets funktioner att fungera dåligt. Det kan ta upp till tre dagar innan ditt immunförsvar är normalt igen. Detta kan vara en av anledningarna till att maratonlöpare ofta är sjuka efter ett lopp.
Den hårda och långvariga träningen kan dessutom tömma kroppen på vitaminer, vilket också kan göra dig sjuk.

Lösning: Om du vill träna hårt och intensivt, ska du minska din träningstid till mindre än en och en halv timme. Och om du vill träna lite mer på helgen, se till att din träning innehåller aktiviteter med låg intensitet som yoga, pilates eller lätt simning.

6. Att hysa agg: En studie publicerad i Psychological Science har visat att personer som hyser agg mot andra personer som har sårat dem löper större risk att få högt blodtryck, ökad hjärtfrekvens och negativa känslor. Detta är några av de klassiska symptomen på stress som, som tidigare nämnts, har en negativ inverkan på immunförsvaret.

Lösning: förlåta, förlåta och förlåta. Det bästa du kan göra för dig själv, och förmodligen också för den person som har sårat dig, är att förlåta honom eller henne. En studie vid Hope College visade att deltagare som kunde förlåta blev lugnare, kände sig mer positiva och hade mer kontroll. Förlåtelse innebär att man kan minnas en händelse utan att minnas arga eller sårade känslor. Men utan att nödvändigtvis glömma vad det var som gjorde dig arg eller upprörd. Det handlar alltså inte bara om att tolerera eller ursäkta den andra personens beteende, utan också om att ärligt erkänna dina sårade känslor. Och sedan, för din egen skull, släppa all bitterhet och förbittring som har tillåtits byggas upp inom dig.

Läs också vår artikel om forskning som visar de imponerande fördelarna med motion och D-vitamin för din hälsa.