365 dagars retur policy 365 dagars retur policy
Fri retur Fri retur
Leverans från endast 39,- Leverans från endast 39,-
Prisgaranti Prisgaranti
Trustpilot Trustpilot

Frågor om klassisk löpning

Vi på Apuls vill att våra kunder ska vara nöjda med vår kundservice: vi strävar inte bara efter att leverera de bästa produkterna till det bästa priset, utan vi strävar också efter att se till att kunden får den bästa möjliga upplevelsen när kund handlar hos oss. Därför står vi alltid till ditt förfogande om du har några frågor. Vi besvarar vi dina frågor så gott vi kan. Här har vi gjort ett litet urval av några vanliga frågor om löpning:

När är det bäst att springa?
Forskning visar att kroppen presterar bäst sent på morgonen och eftermiddagen, eftersom den biologiska klockan växelvis höjer och sänker kroppens energinivåer. Generellt spelar det dock ingen roll när du springer - bara du springer.

Är löpbandet lika bra som att springa i naturen?
Det är inget fel med att träna på ett löpband. För att få ut så mycket som möjligt av ditt löpbandsträningspass bör du variera intensiteten, växla mellan långsamt och snabbt och ändra löpbandets lutning om det är möjligt. Försök mäta dina träningspass i minuter och intensitet i stället för kilometer. Kort sagt, du kan få ut lika mycket av att springa på ett löpband som du kan få ut av att springa utomhus.

När ska jag äta?
Ät ett par timmar före träningen och välj mat som inte gör dig tung eller illamående. Rökt makrill, blomkål och torkade bönor är till exempel ytliga, medan rågbröd och hamburgerråg, havregrynsgröt med mjölk eller yoghurt med müsli är lysande val. Om du springer längre sträckor och behöver en energikick under passet kan du äta en proteinbar före löpningen. Det tar vanligtvis 30 minuter för proteinbaren att frigöra sin energi.

Bör jag dricka under resan?
Det behöver du inte, om du inte ska springa länge. Om du upptäcker att du blir väldigt törstig på vägen kan du ta med dig vatten.

Är det ohälsosamt att springa på full mage?
Nej, det är inte direkt ohälsosamt att springa på full mage. Men din löpning kan påverkas av det. En stor del av det blod som du behöver för att syresätta musklerna är används i stället för att smälta maten. Därför kan du känna dig tung i benen.

Varför är löpning så svårt för vissa?
Om du tycker att det är svårt att springa pressar du förmodligen dig själv för hårt. Om du har problem med ditt löpprogram är du välkommen att kontakta oss så kan vi tillsammans anpassa ett träningsprogram för dig.

Kontakta oss:
Om du har några frågor eller vill att vi ska skapa ett träningsprogram för dig är du alltid välkommen att kontakta oss. Tillsammans hittar vi det program som passar dig bäst, oavsett om du tränar för att springa 5 kilometer eller ett maraton.