365 dagars retur policy 365 dagars retur policy
Fri retur Fri retur
Leverans från endast 39,- Leverans från endast 39,-
Prisgaranti Prisgaranti
Trustpilot Trustpilot

Kostråd - Kolhydrater

Kolhydrater ger bränsle till hjärnan och musklerna och är därför den viktigaste energikällan. Det är viktigt för både din koncentrationsförmåga och din träningskapacitet att du har tillräckligt med kolhydrater i kroppen. Dessutom håller kolhydrater blodsockret stabilt.

Goda källor till kolhydrater (komplexa kolhydrater)

  • Groft bröd
  • Rugbröd
  • Feverbread
  • Grönt
  • Frukt
  • Legumes i både färsk och torkad form (t.ex. bönor, kikärter och linser)
  • Potatis
  • Pasta (helst fullkorn)
  • Ris (helst brunt, svart eller rött ris)

Förmåga till kolhydrater (enkla kolhydrater eller "tomma kalorier")

  • Vitt bröd
  • Sodavand
  • Alkohol
  • Bonus och ljus choklad
  • Kakor
  • Snacks

De flesta har hört talas om begreppet "tomma kalorier" i något sammanhang. Det betyder att det inte finns några vitaminer och mineraler i maten du äter. Detta är livsmedel som innehåller kalorier men inte vitaminer, mineraler, fibrer eller antioxidanter. En hälsosam kost bör naturligtvis innehålla "tomma kalorier", men du måste vara medveten om hur mycket av dessa.

Att huvudsakligen leva på tomma kalorier kan leda till undernäring eftersom det tar bort utrymme för livsmedel som är rika på vitaminer och mineraler. National Board of Health rekommenderar att högst 10 procent av din dagliga energi kommer från tomma kalorier. En studie av danskarnas kostvanor som DTU Food Institute har gjort visar att den faktiska siffran är mycket högre.

Enkla och komplexa kolhydrater

Enkla kolhydrater kallas också "snabba" och komplexa "långsamma", eftersom komplexa kolhydrater tar längre tid att bryta ner och absorbera biokemiskt. Det är också därför som choklad, som innehåller mer snabba kolhydrater, gör dig hungrig snabbare än potatis.

Sport och kolhydrater

Det är särskilt viktigt att äta en kolhydratrik kost om du idrottar eller motionerar mycket. Kolhydrater är musklernas främsta energikälla och det finns ett tydligt samband mellan mängden kolhydrater i kosten och fysisk prestation. Ju mer kolhydrater, desto bättre prestanda. Ju högre intensitet på den fysiska aktiviteten, desto mer kolhydrater metaboliseras i kroppen.