365 dagars retur policy 365 dagars retur policy
Fri retur Fri retur
Leverans från endast 39,- Leverans från endast 39,-
Prisgaranti Prisgaranti
Trustpilot Trustpilot

Omvända kabelcurls

Reverse Cable Curls är en övning som tränar underarmarnas, handledernas och fingrarnas sträckare. Den tränar också brachioradialis (en muskel som förbinder underarm och överarm) och brachialis (en muskel mellan biceps och triceps) och i mindre utsträckning biceps.

Guide till omvända kabelcurls:

  1. Stå med fötterna på axel- och höftbredd framför maskinen
  2. Grip tag i stången med ett överhandsgrepp, med raka armar.
  3. Inandas och lyft stången.
  4. Andas ut medan du gör övningen 
  5. Upprepa övningen, t.ex. 15x3 

Fakta om omvända kabelcurls: När böjmusklerna eller böjmusklerna kommer in i bilden orsakar de böjrörelsen, medan sträckmusklerna eller extensormusklerna orsakar sträckrörelsen. Detta är en riktigt bra övning för att stärka handlederna. Faktum är att flexorerna i handleden är starkare än extensorerna, vilket ofta orsakar obalans och svaga handleder.

Det är därför denna övning har blivit en del av många boxares träning. Många styrkelyftare använder den för att förhindra att handlederna skakar när de utför tunga lyft i bänkpress.

Goda råd: Denna övning kan också göras stående med en skivstång.

Reverse Cable Curls är både en underarms- och bicepsövning.