365 dagars retur policy 365 dagars retur policy
Fri retur Fri retur
Leverans från endast 39,- Leverans från endast 39,-
Prisgaranti Prisgaranti
Trustpilot Trustpilot

Sittande överkroppspress med neutralt grepp

Sittande överkroppspress med neutralt grepp är en övning som i första hand tränar axlarna. Overhead Press är en grundläggande rörelse för att skapa styrka och bygga en balanserad kropp. Övningen tränar också triceps.

Guide till sittande överkroppspress med neutralt grepp:

  1. Sitt på en bänk och håll ryggen rak
  2. Grip två hantlar med ett överhandsgrepp och lyft dem till axlarna med handflatorna inåt vända
  3. Inandas och lyft upp armarna över huvudet
  4. Andas ut medan du gör övningen
  5. Upprepa övningen, t.ex. 15x3

Viktigt för sittande överkroppspress med neutralt grepp: Håll rygg och nacke neutrala.

Goda råd för sittande överkroppspress med neutralt grepp: Placera hantlarna på knäna. Pressa upp hantlarna med knäna, en i taget. På så sätt får du upp hantlarna på det mest ergonomiska sättet, utan att överbelasta eller göra fel vridningar i kroppen. Vad är bäst stående eller sittande? 

Denna övning är både en axel- och tricepsövning.