Lätt träning lindrar muskelvärk

Lätt träning lindrar muskelömhet

Du känner säkert till det. Du har nyss börjat träna på ett nytt sätt eller en typ av träning som du inte har gjort på flera år.
Nästföljande dag vaknar du upp och inser plötsligt hur många muskler din kropp har och hur ömma de kan vara!
Du vill förmodligen ta en dag ledigt så att du kan göra musklerna redo igen, men det finns faktiskt en ännu bättre lösning: en av följande övningar kan faktiskt få din smärta att försvinna snabbare.

Löp lätt
Värm upp med 5 minuters power walking och spring sedan några kilometer i ett tempo som är betydligt långsammare än ditt vanliga tempo (25 % lägre än normalt löptempo). Se till att du tar täta pauser när du går med powerwalk. Undvik backar under den lätta löpningen, eftersom de sätter mer press på musklerna och träningen. Om dina muskler är mycket ömma kan en 30-minuters power walk göra susen.

Viktlös löpning
Vattenlöpning är bra om du är skadad, men det är också ett bra sätt att återhämta musklerna efter ett hårt träningspass. Hoppa i, i den djupa änden och kör lätt i en halvtimme. Du kan bära ett viktbälte för att undvika att du flyter på toppen, och du kan ta "promenadpauser" längs vägen.

Källa: Medical News Today